Újabb érdekes hangzóanyag, amire a Hiphop.hu fórumán keresztül akadtam rá. Az volt az érzésem, hogy a Fhészek a Wacuum-srácok körüli rokonok vagy barátok gyűjtőhelye lehet, mint a Wu mellett a Killa Beez. A darazsas párhuzamot erősíti a lemezcím mellett a kaptáros borító és más is, erről majd ott...
01. Intro
Producer: Frequent, Bobakrome
Igen, igen, máris zümmögnek a gyilkos darazsak. :) És minimálütem mászik menten a fülembe, a minimalizmust jó értelemben véve. Nyugodt, magabiztos. Várakozásteli borzongást vált ki belőlem.
Olyan, mintha Jim Jarmusch filmjét, a Szellemkutyát nézném, miközben a főszereplő éjjel köröz az autóval az utcákon.
02. 120 (közr. Szokratesz aka Szoknya)
Producer: Bobakrome, AZA
Kórboncnok kezdi a skizofrén rímképlet felvázolását (némi, de nem zavaró mennyiségű anglicizmussal), alatta Bobakrome és AZA üteme szinte mintha már túlságosan is szikár lenne. Illetve jobbat is hallunk még tőlük a Darázsfészeken. De felütésnek megteszi.
Megízlelhetjük, ahogyan Kórboncnok, Szokratesz és Odupla Akkezdethez hasonló módon halmozza egymásra a hasonló hangzású szavakat, hasonló módon pop-MC-ket (és pop-hallgatókat) kínzó stílusban. :) Tetszik, akkor is, ha még nem tartunk a csúcspontnál.
03. Darázsfészek
Producer: AZA
AZA borzongató és beteg üteme (Wu-hoz illene), közben mintha gőz csapna ki valahol a vezetékekből... És modemes tárcsahang? :)
Lassabb kezdet után Kórboncnok köszön be a refrénnel, és ezúttal Odupla adja az első strófát. Rím hátán rím hátán rím hátán rím egy-egy soron belül. Mint Ludditák, vagy Akkezdet.
Aki azt mondja, hogy a Fhészek-srácok utánozzák Akkezdetet, azok szerintem tévednek. Persze, így is fel lehetne fogni, de szerintem inkább az a helyzet, hogy Akkezdet szövegmódszere inspirálja Kórboncnokot és Oduplát. Elképzelhetetlennek tartanám, hogy Akkezdet-srácok munkássága ne legyen hatással a környezetükben mozgó rapperekre.
Kórboncnok és Odupla is ugyanolyan természetességgel halmozzák a rímeket, mint Said és az Újonc, és ezért is jogos, hogy beszólnak az erőlködőknek: "Kierőszakolt rímekkel dobáltok félvállról, lecsúszhatsz a létráról, / ha nem ízleled a színpadfényt, kérd el a kínpadpénzt, / igyad a levet, amíg a darázsfészek nevet..."
04. Rájöttünkaz5percre (közr. Akkezdet Phiai)
Producer: Said, Bobakrome, AZA
Mintha a háttérben siratóasszonyok szolgáltatnák a vokált. Borongós, szinte paranoid, de ugyanakkor élvezetes hangulatot kelt az egész, és kiválóan passzol az alatta hallható ütemhez.
Kórboncnok az eddigi legjobb formáját hozza a lemezen ("Itt minden stimmelő, üsse kő, a Fhészek neked büntető, a zene lüktető..."), Said pedig a megszokott, áll-letevésre késztető szavakat adja a fülembe: "Haver ez nem playback, utánam Odupla és a szentképek, / a mi festményünk hanggal mozgott, a tiéd a csendé lett." Odupla több jelentéssel bíró szavakkal operál, "Belazulok, mire megértem, hogy én ezt megértem. / Őszinte részvétem, ha nem tetszett a részvétem..."
Újonc folytatja az asszociatív rappelést, amit Akkezdet-lemezen kezdett el, és ami miatt kritika ér(het)i őket, mondván, semmiről sem szólnak a szövegek. Nem foglalkozom ezekkel a kritikákkal, illetve elmondtam a véleményem a Vers mindegy kinek kapcsán.
Igen, a Fhészek érzi. Határozottan. Nagyon.
05. Fészekrakás
Producer: Bobakrome, AZA, Odupla
Effektpróbálgatás, zeneszerzői ujjgyakorlat, belekevert női hangok.
06. Koszfészek
Producer: Frequent, Bobakrome. Szkreccs: Frequent
Szaxofon társul időnként Kórboncnok szövegéhez, szól a Wu, további tisztelgések a Klán előtt, ismét anglicizmus, ismét csak nem zavar.
Frequent és Bobakrome zenéje a szaxit leszámítva némileg gépiesnek hallik, de nem annyira, hogy zavarjon. És a Fhészek egyébként is szövegközpontú, legalábbis eléggé lekötnek a rímek, próbálom dekódolni őket.
07. Zooccacucca (közr. Aza)
Producer: AZA, Bobakrome, Said
Ghostface Killah és U-GodZilla szól hozzánk, a Da Mystery of Chessboxin' szavai hangzanak el ide átültetve. Az alap teljesen Wu-szerű, tényleg nyers, mint a boliviai kokain.
Amikor jó napja van (és úgy tűnik, gyakran van ilyen), AZA nagyon jól megérzi, mi kell egy Wu-alaphoz. Az Enter the Wu-Tanget idéző hangulatot képes teremteni. Simán rápecsételném a jellegzetes W-t. És azon sem lepődnék meg, ha egy Wu-Tang Clan-lemezen tűnne fel legközelebb AZA neve.
Mielőtt meg tudnánk fogalmazni, Kórboncnok már ki is mondja, mire gondolunk: "a Kórboncnok egy ember és egyben egy állat..." AZA újabb bizonyítékot szolgáltat arra, hogy a mikrofonnál ugyanolyan ügyes, mint amikor ütemeket kell kovácsolni. Odupla kitör, mint a vulkán, agresszív szavakból épít feszes sorokat...
A végén U-Godzilla üdvözöl minket és Budapestet. Beszarok! :)
08. SzivdkiSztivet skit
Producer: Kórboncnok
Újabb instrumentális közjáték, a keverőpult lehetőségeinek próbálgatása.
09. Bár (közr. Saiid aka Tisztavizet Apó)
Producer: Frequent
Szar diploma írása, és kész a zene. És én is tőle. A második gyémánt a Darászfészekben.
Báros a hangulat, a zongora miatt, és keserűbb. Oduplánál szóbajön a Wu: "Fejetlen kisgyerekek voltunk, de még nem vágtuk, / ez a kút a Wu, amibe beleesünk, ez lesz a vesztünk..." Váratlanul felmerül a szerelem, mint téma: "Szilvia fényesebb, mint a hajnal csillaga, csillapíthatatlan érzések hada..."
Said ismét szerepel, nagyon érzékletes képeket fest az életről, erős hangulatot teremt, szinte magam előtt látom az egészet. "Kertváros, herkások, telehányt WC / Egyedül nem megy, csak a fele ABC..."
10. Rajzing Sun
Producer: AZA. Szkreccs: Frequent
Mintha hangosabbra keverték volna a zenét, mint a korábbi daloknál.
Kórboncnok ismét csillog a szövegekkel. Elhangzik az a pár szó, amit önmagában közönségesnek vennék, de itt valahogy nem tűnik annak, "nyeljed, testvérem, gatyámban anakonda". Sejtem, hogy Odupla szavait biztosan fogja kritika érni azoktól, akiket zavar, ha nincs egy bizonyos, könnyedén követhető és következetesen végigvitt (készen elénk tálalt, emészhető) téma a sorokban. Bevallom, hogy bár nem ájulok el a "kicsontoz a Kórboncnok, a csontbolt már zárva..." végződésű strófától, rájöttem, hogy nem kell mindig kutatni a velejét, nem feltétlenül abban találjuk meg a delejét. (Igen, most a Ludditáktól loptam egy rímet.)
Ismét előjön az, amit Akkezdetnél is mondtam: nemcsak az számít, amit hallunk, hanem ahogyan elénk tálalja a közlő fél. Kórboncnok és Odupla magabiztosan sorolja a sorokat, a beszélő személye hitelesíti a mondanivalót. Ha más mondaná el ugyanezeket a szavakat, nem ütne ennyire.
Intertextualitás: hivatkozás a Akkezdetre, gondolom, ez is tisztelgés előttük.
11. Gyzsedájdájaj (közr. Bobakrome aka Jesus Ramirez)
Producer: Bobakrome
A legbetegebb dal nemcsak a lemezen, de egyébként is azt mondanám, hogy rég hallottam ilyen lökött koncepciót. (Egyébként működik a dolog, jó értelemben használom a beteg jelzőt.) A címből sejthetően a Csillagok háborúja-filmekből kölcsönzött hanghatások tarkítják a zenét, fénykardok zúgása, lézerfegyverek tüzelése, minderre itt-ott szkreccs.
A beteg zenéhez senki más szövege nem illene ilyen jól, mint Bobakrome hasonlóan beteg (gy.k.: szokatlan, nehezebben emészhető, nem populáris) sorai. A versszak hossza (30 sor felett) eleve kizárja, hogy kereskedelmi rádió játssza ezt, vagy hogy pop-előadótól halljunk ilyesmit. Utánozhatatlan és megfejthetetlen őrült. Nem ajánlanám mindenkinek a szövegeit.
B-O-B-A, Odupla és Kórboncnok ismét asszociatív rapszövegekkel szolgálnak, hasonló hangzású szavakat tesznek egymás mellé, összeragasztanak és szétszednek: lökök - kölök - köpök - ölök, cicipzár, paszzívódjál, pasikátor, készlet - késztet - kész tett, ének - ékek - lépek - élek - félek - létet, paraván - para vár - kamarám - szar a fán - parafán.
Ez sem a Csendes Bob, nem a rendes pop. :)
12. Lekvádor (közr. Tzantza Matantza, Bobakrome, Aza)
Producer: AZA, Bobakrome
Újabb szokatlan és működő elképzelés, társulás Ecuadorral. AZA találta ki, Bobakrome és ő néhány strófával be is szállnak Castro, Byron, Kórboncnok és Odupla mellé.
Castro Ecuadorba visz minket, aztán hazánkban landolunk, Kórboncnok fogad minket, aktuális produkciója a ritmus miatt tetszik. Ahogyan a szövegek ráfekszenek a zenére. Nagyon jól passzolnak.
Bobakrome először röviden és hímsovinisztán szerepel. Akit zavar, az majd megtárgyalja vele, akire meg nem vonatkozik, az úgysem veszi magára a "Minden rohadt bitch-nek egy álma van, cock" szavakat.
Aztán némi váltás AZA szövegeire, majd ismét B-O-B-A, lazán összekapcsolt fogalmak halmazával. Byron visszateleportál Dél-Amerikába, Odupla pedig magyarul idegenvezet minket a környéken.
13. Outro
Producer: AZA, Bobakrome
Keményebben végződő ütemek, közben beköszön AZA és a többiek is sorban.
Végül ismét zümmögnek a gyilkos darazsak, és beszúrtak pár szót Nas It's yours dalából is. :) Újabb jó pont. (Botfülemre és hanyagságomra gyógyír Said közlése, mely szerint nem Nas, hanem Wu.)
***
Lebénultam a gyilkos darazsak fullánkjától és beszívott a Wacuum: Intro, Darázsfészek, Rájöttünkaz5percre, Zooccacucca, Bár, Rajzing Sun, Lekvádor, Outro
Picit megcsapott a kábulat szele: 120, Fészekrakás, Koszfészek, SzivdkiSztivet skit, Gyzsedájdájaj
Gyenge volt a szúrás: Ugyanmá'. :)
Fhészek: újabb arcok a magyar underground területén, a Wacuumairs-brigádtól elvárható profi hangzással (hála az égnek, nem olyan, mintha egy sufniban vették fel, hanem normális stúdiót érzek az anyag megett) és szokatlanul szervezett szövegrendszerrel. Hétköznapi fülnek nem való. De ez nem a Fhészek hibája. :)
Véleményem szerint a Darázsfészek nem üt akkorát, mint Akkezdet-lemez, de biztos vagyok benne, hogy idővel kiforrottabb, érettebb, még magabiztosabb lesz a Fhészek produkciója.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése