2009. október 25., vasárnap

Geréb - Bokán rúglak (2004)



Gerebek: másfél éve működő kaposvári csoport. És a Gerebek négyen vannak: három szövegdoboz (GMC, PCMC, Kraci) és egy ütemkovács (NME). A lemezborító pofás. Kék.

01. Intro

A zenekar nevének emlegetése férfi- és szinte Luddita-hangon, ha netán anélkül töltöttük volna le a lemezt a Geréb-honlapról, hogy megjegyeztük volna az előadót. Vagy arra az esetre, ha a fájlnevek (01.mp3, 02.mp3, és így tovább) nem mondanának semmit. Jó, hogy a Gerebek mindenre gondolnak. :)

Rockot várnék a zene eleje alapján. És effekteket hallok.

02. Szabad a szó

Indul a show. Amerikai stúdiógengsztertől várnék ilyen zenét. A dollármilliókból profibb hangzást érne el, de alapvetően ilyen ütemeket tenne össze, azt hiszem.

A Gerebek egymásnak adogatják a mikrofont, továbbgörgetve egy-egy rímet az egyszerű rímképletnél. Afféle bemutatkozás ez, nyitottsággal ("Nem leszel kegyvesztett, egy tesztet elcseszhet, / ha utána látom, hogy harcol és akar, / a borítás bármit is takar!"), tudatosságra ösztönzéssel ("...a sikereid kulcsa / a kezedben lehet, ha a kezed nem remeg, / és ha végül elérted, azt mondod: - Remek!").

03. Bokán rúglak

Na, hangosabb gitár. Szinte bokán rúg. Az echo-hangzás szándékolt?

A lendület biztosan szándékos és üdvözlendő. Az előző, névjegyként élrtelmezhető dal után szereposztás: Geréb bokánrúg mindenkit, aki pózol, vetít, drogozik a dizsiben, vagy átver, nagyképű, esetleg jól ellébecol anélkül, hogy akár egy paraszthajszálat is kereszbetenne. Meg nem tudnám mondani, milyen koncepció alapján válogatták meg a célpontokat. :)

A végén Apollo 440-koncerten érzem magam, pár évvel ezelőtt, a Szigeten.

04. Kraci

Első közjáték, triviális, de mégis kimondandó dolgokkal. Háttérben effekt-kísérletek zajlanak.

05. Glossza nosztra 1.

Ismét másfajta zene. Leheteletnyi keleti hatásnak nevezhetném? Nem ájulnék el itt és most, de megjegyzendő: tetszik, hogy a Gerebek nem ragadnak le egy sémánál.

A betűlevesből betűtészta, abból pedig a Ludditák következnek nálam a logikai láncban.

"...ahol a kékszakáll reggelire bajnokot eszik" - Vonnegut?

"...a Csele, a Barabás, a Kolnay, a Leszik" - a névsor hatására leemelek a polcról egy 1960-as kötetet, a borítón az említett urak arcképével, a hátoldalon az ár: 10,- Ft és korhatár: Kilenc éven felülieknek. És rájövök, mekkora értéket is jelent egy könyv.

06. Modern mese

Mininovella. Ez a szó jutott eszembe a szövegről. És a zenéről az, hogy szinte R&B-be illik. Ez jó.

07. GMC

Szünet, lassítás, elhúzódó zene és néhány hang.

08. Rosseb ezred (1914)

Ismét Dr Dre-érzésem van, erősse'. (Nem feltétlenül pozitív értékítélet, és mégis az.)

Ha jól értem, egy 1914-es (gy.k.: világháború idejéből származó) Nagy Endre-szöveget dolgoznak fel. Szokatlan témaválasztás.

09. Idilli város, vidéken

Nem tudom kivonni magam a Ludditák hatása alól, a dalcímről a Falu jut eszembe, a szövegekben pedig számos Lúd-utalást vélek felfedezni (génállomány, fiú, test, Pest, biciklis futár, Szomszédok, Tilos). :)

Nem merném általános iskolában az alsós kölyköket a Romboljunk gépet against the rage! mondattal, mint követendő példával riogatni, de nem tudom, hogyan lehetne másképpen megoldani, hogy egyszerre utaljunk a Ludditákra és a Rage against the machine-re. :)

Lúdatónátúsz. Ja, a zene: gitár, dob, szinti, nem RATM, nem is Ludditák, hanem Gerebes. Nem lehet megfogalmazni, meghallgatnivaló.

10. Forradalom

Veszettül mosolyogtam a kezdeten! Jópofa.

A gitárreszelés után pedig RATM-szintű durvulásra számítottam. :) Addig nem megyünk el, de rokonszenvesen érdes rock, az lesz.

A Gerebek elengedik magukat és verbális vérontás következik, térdig gázolunk a hullákban. Mint egy horrorfilm-paródia.

11. PCMC

A közjátékok ezek szerint effektpróbálgatások. És víz csobban?

12. Glossza nosztra 2.

Eurovíziós dalfesztiválon szereplő keleti előadókhoz tudnék ilyen zenét kötni. Nem rossz, de nem is jó. :)

Annyi utalással teli a szöveg, hogy időbe telne mindet dekódolni. Inkább nem is sorolom, miket értettem elsőre, mert rövid lenne a lista. A Gerebek olyan mikrovilágot vázolnak, amit korlátozottan tudok csak értelmezni, legfeljebb 4-5 dologhoz tunnék hozzászólni (egyikünk sem hibás benne).

Annyit azért feltétlenül, hogy a Nyugaton a helyzet változatlan (mármint a könyv) kegyetlenül életszagú és még jobban megutáltam tőle a háborút, mint az Apokalipszis most után.

13. Előtte

Néha úgy érzem, hogy külvárosi, negyedosztályú csehóba illene ez a muzsika. Máshol pedig annyira old school előadókat idéz, hogy az még nekem is nehezen emészthető.

Gerebek T-betűs alliterációkkal játszanak, de befejezik, mielőtt lecsapna a dalra a T-betűs, magentaszínű távközlési társaság. Balkánt, történelmet és kicsinyes sztárvilágot idéznek mindegyik strófában.

Ezt a kis szemétdombot csak bulizva lehet túlélni - mondja nekem a refrén...

Tehát a szöveg eléggé rendben, legfeljebb a zenével nem vagyok kibékülve.

14. Utána

Ez a zene ügyes! Elmenne akár a kilencvenes évek kellemesebbik hip-hopjában is, mármint azok helyett, amelyeket játszottak a tévék-rádiók, de nem lettek agyonjátszott slágerek. A hangotokon lejjebb venném a hangerőt, vagy erősíteném a zenét.

A szövegben lehetetlenségek, illetve egymással éles kontrasztban álló fogalmak kerülnek egymás mellé, ez tetszik. Passzol ehhez a mondanivaló: sosem az szeret, akit szeretnénk, és fordítva.

15. Kis utazás

Húrok pengetésibe' kezdünk kellemesen, bár tudom, ismétlem magamat, korábban már éltem ezzel a kifejezéssel... És NME mintha rájött volna, hogy szkreccselni is tud. Ráadásul jól. A dob is ül.

Lassú indulás, így is lehet. Kell is. Aztán olyan érzésem támad a szövegek nyomán, mintha örököltem volna egy telket, rajta sufni, ahol az évek alatt (évtizedek alatt? ha már képzelődünk, legyenek évtizedek) számtalan véletlenszerűen bedobált dolog gyűlt össze, egyszercsak benyitok oda, és elém tárul a Fogarasi Árpád-szintű gyűjtemény. Ami nem baj, mert jópofa is tud lenni egy ilyen halmaz.

16. NME

Visszafelé játszott szöveg? Bárcsak lenne zeneszerkesztőm... Újabb bizonyíték arra, hogy NME-nek van. :)

17. Elemi elem

Tribe zenéinek hangulata jutott eszembe ezúttal. A szöveg is van annyira hangos, mint nála. Szimbóleumok: fehér holló, lombhullató fenyő.

Refrén rockos energiával, de nem rockos hangzással. Ha Terminátor-filmet rendeznék, ez lenne a zenéje. (Srácok, ha azt rendezek, feltétlenül szólok majd és üzletelünk.)

Felépült a lemez, fülemben az összes dal.

18. Outro

Dob, visszhangzó hatások elegyednek levezetéssé. Utána szünet.

Az Outline-nál is értékeltem, hogy felkerültek a lemezre a felvételek során becsúszott bakik. Ott javított az összképen a hozzáállásuk (a hibák vállalása), a Gerebeknél kevésbé van szükség ilyesmire, mert a bakiparádé nélkül is rokonszenves a termékük.

Itt a végtelenszer elröhögött Forradalom a csúcspont. :)

***

Csupa nagybetűvel írnám be az egylet nagykönyvébe: Bokán rúglak, Kraci, Modern mese, Rosseb ezred (1914), Idilli város vidéken, Forradalom, Utána, Kis utazás, Elemi elem, Outro

Nem rossz, de még gyűjteni kéne hozzá és rágni, mert különben kiszárad: Intro, Szabad a szó, Glossza nosztra 1., GMC, PCMC, Glossza nosztra 2., NME

Csupa kisbetűt érdemelne: Előtte

Az a benyomásom, hogy ezek a Gerebek szövegközpontú zenekarban gondolkodnak. A zene - nem mintha gyenge lenne, de - szerintem nem önmagáért, hanem csomagolásként kellhet nekik, tehát a lényeget, a szövegeket, a tartalmat a formával (ezúttal a zenével) lehet eladni. Ami felkeltheti a közönség figyelmét, esélyt teremtve, hogy következő lépésként a szövegek kerülhessenek nagyító alá. Legalábbis az első hallgatás során a zenék kötötték le a hallójárataimat, később fordultam a szövegek felé.

Az általam felállított Dr Dre-párhuzam a Gerebeknek dicséret, Dre számára erőteljes kritika, vagy fricska. Az a pillanat tér vissza, amikor Dan rögtönzött valamiféle punkosan egyszerűt a gitáron, én pedig felvetettem: ez olyan jó, hogy akár Blink 182 is lehetne. A válasza az volt: látod, ennyit tud a Blink. Persze sejtem, hogy a punk lényege a lázadás még az ellen is, hogy kettőnél több akkordot fogjanak le egy dalban, mert az már konformizmus :), de nem hittem volna, hogy a sulis rocknak, vagy akár pop-punknak nevezhető műfaj (akkori) éllovasát, amely milliónyi lemezt adott el, simán utoléri egy ügyes gitáros.

És erre itt van ez a pár srác, a másfél éve létező Geréb zenekar, és néhol hozzák azt, amit Dr Dre nagyjából 17 év tapasztalat után. :) Vicces. Nem mondom, hogy ugyanolyan jól szólnak, mint a rengeteg pénzből kipolírozott, eleve eladásra szánt stúdiógengszter-zene, de nem is várhatnánk el ilyesmit. És nem hiszem, hogy a Gerebek bármilyen elvárásnak is próbálnának megfelelni, ez itt a kísérletezésről szól, bizonyíték erre a sokfelé kalandozó zene. A Geréb-zene sokrétű, mint ahogyan a diákabrakban van "mogyoró, mazsola, malagaszőlő, cukordarabka, mandula, utcai szemét, szentjánoskenyér-törmelék és légy. Egy krajcárért a diákabrak felöleli a gyáripar, a növény- és állatvilág igen sok termékét." Nem félreérteni: a Geréb-zenében nincs utcai szemét, és nem egy krajcárt ér.

A muzsikáról ennyit, a szövegek pedig a Ludditákra emlékeztetnek, bár lehet, hogy ez csak belemagyarázás amiatt, hogy a lányok bebetonozódtak a fülembe. Ha önmagában értékelném a Geréb-szövegvilágot és nem hasonlítanám senkihez, nem tudom, mit is mondanék. Talán annyit, hogy nem bonyolódnak túlbonyolított rímekbe, valahogyan érzik, meddig tudnak elmenni anélkül, hogy belezavarodnának (vagy én belezavarodnék, ezért hát kösz). Nem kell mindig zsenialitást és virtuozitást elvárni, és a mai rapperközegben már az is dicséretes, ha valaki továbbmegy az AABBCC rímpárokon. Már annak is örülök, ha olyasvalaki kerül elém, akinek Majkánál és Eminemnél akár csak egy fokkal is barázdáltabb az agya, ezt a mércét - valljuk be - nem nehéz túlteljesíteni. A Gerebek pedig határozottan nem felszínes MC-k.

Javaslat az olvasónak: töltsd le, ha nem is mesterműre, de érdekességre számíts, ha nyitott a füled, tetszeni fog.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése