2009. október 28., szerda

Eminem - Slim Shady LP (1999)


(2005.08.29-én írtam.)

Igen, ő az a szőke, fehér srác, akit agyonjátszik a rádió, a tévé, a játszótéren focizó kölykök Kurt Cobain helyett az ő arcát viselik a kínain vett fekete pólókon. Abszolút befutott. :)

Mindenki mindent tudhat Eminemről, de ezzel együtt is szükségesnek érzek némi áttekintést az pályaképről (és a tőle elválaszthatatlan személyes életútról): Eminem kisvárosban született (St. Joseph, Missouri állam), boldogtalan gyermekkor, ingázás a szülőváros és Detroit között. A srác állítólag 14 éves kora óta rappel, a nyilvánvaló faji különbözőségekből következően megtapasztalt korlátok miatt (nehezebb fehérként érvényesülni a feketék által dominált zenében) a szabadstílusú párbajozásra szakosodott.

A nagybáty halála után némi szünet jött az üzemszerű szövegelésben, majd visszatérés és tagság több közösségben: New Jacks, Soul Intent, D-12. A gyermek születése miatt újabb leállás, szükségszerű, hogy dolgozni kell a család eltartásáért. Ez keserűséget okoz, a mi a szövegekbe is beszűrődik.

1996 - Infinite. Némi pozitív visszhang. Nem több. Utána megszületik a mindent kimondó alterego, Slim Shady. A feloldandó feszültség okai: Eminem öccse testi-lelki megalázással vádolja az édesanyjukat; a barátnő szakít Eminemmel és magánál tartja a gyermeküket, nem engedélyezve láthatást az apának; Em kénytelen visszaköltözni az édesanyjához. Az alkohol, a kábítószerek és az öngyilkosság nem bizonyul jó megoldásnak, marad a művészi önkifejezés (mint említettem korábban, ez bevett terápiás módszer). Az eredmény az agresszív, brutális, komor, provokatív Slim Shady EP.

Eminem második helyig jutott egy MC-versenyen Los Angelesben, ezt követően környékezte meg az Interscope kiadó vezetője, Jimmy Iovine. Tőle az NWA-ből ismert Dr. Dre felé vezetett az út. Lelkesedés, találkozás, közös munka. Most tartunk 1999-ben, a Slim Shady LP-nél. Ezer helyen olvashatsz lemezkritikát róla, de ezzel együtt is érdemesnek gondolom elmondani a véleményemet.

01 Public Service Announcement

Közérdekű közlemény. Védekezés az esetleges perek ellen (nehogy komolyan vegyetek! - felkiáltás). Nem jött be.

02 My Name Is

Dre alapja, videoklipes dal, ennél vettem észre Eminemet. Fehér rapper, aki arról szövegel, hogy az anyja többet drogozik, mint ő - ez érdekes, gondoltam.

Közhely: az újdonság varázsa az, ami megfogott. Bár a szkreccs még mindig tetszik a refrénben, az egyszerű, de határozott dob ugyancsak és Em beteg lelkivilágának panorámáját is egész jól viselem. Egy ideig.

03 Guilty Conscience (közr. Dr. Dre)

Az Apáca-show egyik zenéjének (I Will Follow Him) ütemét vélem felbukkanni itt, szinte hallom, hogy "where he goes I'll follow, I'll follow". Monoton, de nem vészesen unalmas. Majdnem gépies a hangzás.

Kritikus élethelyzeteket vázol a dal, amikor dönteni kell. Dre a lelkiismeret, Em a bennünk lakó kisördög gúnyáját húzza magára. Dre szerepe furának tűnhet az NWA után, ezt Em szóvá is teszi: "Mr. Dre? Mr. N.W.A.? / Mr. AKA comin' straight outta Compton y'all better make way? / How in the f**k you gonna tell this man not to be violent?"

04 Brain Damage

Csupasz ütem, zongorából előcsalt minimális dallammal a háttérben. De legalább úgy lenne nyers, mint a Wu... Ez inkább semmitmondóan egyszerű.

Iskolai (és családon belüli) erőszakkal telített kamaszkor, negatív élmények. Shady többszörös szereposztásban, szürreálissá fokozott képek - Em agya kiesik a koponyájából, visszateszi és bevarrja a rést.

A félig énekelt refrén alapján nem is lett volna szükség ilyen hányattatásokra, mert Em születése óta agysérültnek vallja magát. Az első három sort (agysérülés, kábítószerek, bizonytalan célok) a negyedik sor ellensúlyozza (mindenhol az ő dalait játsszák), de akár úgy is tekinthetjük, hogy ez nem kontraszt, hanem egyenes következmény - azaz ráharapunk Eminem beteg mondanivalójára.

05 Paul

Üzenet Paul Rosenbergtől a rögzítőre: Em, finomíts egy kicsit a hangvételen. Nem fog.

06 If I Had

Ezúttal is nyers dob, minimális dallammal, de ezúttal mintha jobban működne az elképzelés. A női vokál közepes.

Marshall "Csalódott" Mathers szerint az élet maga is akadály, tele cukrozott mosolyú szélhámosokkal, vereséggel és bűnökkel, a barátok árulók, a pénz minden rossz forrása. Elege van és belefáradt mindenbe, a szegénységbe. A sekély lehetőségekkel kecsegtető pályafutásba - akkor még nem sejthette, hogy... De egymillió dollár sem lenne megoldás, mert csak a bosszúálláshoz adna üzemanyagot (lásd a refrént).

Beteg.

07 '97 Bonnie & Clyde

Az előző EP-n szereplő Just the Two of Us újrafelhasználása. Will Smithtől elkobzott refrén. Lassabb muzsika. Egy hajszálnyival, de fantáziadúsabb zenei koncepció. Dob az előtérben, minimál-dallam mögötte, de egész jó.

A nyelvezet babahangokkal és -szlenggel bővült, mivel a fontos és gyakran emlegetett Hailey is szerepel. Em elrabolja, az anya a csomagtartóban pihen. A tóhoz érve Em sziklát kötöz Kim lábához és a tóba veti - "Da-da made a nice bed for mommy at the bottom of the lake..." Ezzel a szokatlan konfliktuskezelési móddal csak képletesen, de vége a veszekedéseknek, a távoltartó végzésnek, lehet menni homokvárat építeni a kölökkel.

Beteg.

08 Bitch

Csajok. Panaszkodnak a szövegek miatt.

09 Role Model

Eminem azonnal a feje tetejére állítja példakép fogalmát: "OK, I'm going to attempt to drown myself / You can try this at home / You can be just like me!" És meg is próbálja, csobbanásokat hallhatunk. Keményen pattanó dob és visszafogott gitár szól, jóvoltából némi lassulásban van részünk.

Következik két strófa, melyben úgy sorakozik szorosan egymás mellé préselve erőszak, kábítószer, félrecsúszott életút, az alapvetően fekete hip-hopban tapasztalható fordított rasszizmus, feltámadás a sírból, gyilkosság, hullagyalázás, Psycho-párhuzam, családon belüli erőszak, mint az olajos halak a konzervdobozban. Hm, talán még egy kis gerontofil vonatkozás is elfért volna ezek mellett. Refrén hangosbeszélővel.

Beteg.

10 Lounge

Mintha házibulin hangolna a sarokba száműzött részeg kórus...

11 My Fault

Házibuli, csajozás, lazulás, túladagolás. Nálam nem így festene a sorrend, de biztosan én vagyok aberrált. :)

Hm, ha nem lenne elég a saját személyisége (Marshall Mathers) és a feszültséglevezető Eminem/Slim Shady, itt van újabb négy szerep: John (a buli házigazdája), Ron (haver) Dave (másik haver, aki a gombát szolgáltatja) és Susan (ex-heroinista, aki befalja a 22 adagnyi gombát).

A refrént Emnek ugyanannyira sikerül komolyan előadnia, amennyire az egész dalt. Énekelni próbál. Félig. Az ütem mintha önmagával sem lenne összhangban. Részegen (oké, betépve) kalimpál.

12 Ken Kaniff

Társkereső, sajátos mondandóval...

13 Cum On Everybody (közr. Dina Rae)

Klubokba való dal, egész jó ütemmel (az más kérdés, hogy nem bírna táncra), szexinek szánt női hanggal, gyorsabb tempóval. A szövegsebesség is ehhez idomul.

Miről is van szó? Öngyilkos Kurt, tapizó nők, fordított rasszizmus, AIDS, szétcsúszás: "I just remembered that I'm absent minded / Wait, I mean I've lost my mind, I can't find it / I'm freestylin every verse that I spit / cause I don't even remember the words to my shit...", herpesz cseréje szifiliszre, öngyilkosság, tiszteletlenség, gyógyszerfüggőség, könnyen kapható nőneműek, kábítószer...

Beteg. Kezdem elhinni, amit a Wan2 mondott Eminemről: ő az egyetlen punk a hip-hop területén, nem érdekli senki és semmi, van mersze mindenkinek beszólni.

14 Rock Bottom

A zenéről a Keresztapa merült fel, megmagyarázhatatlanul. A megszokott nyers ütem, minimális dallammal. A kezdetnél és a refrén alatt válik élvezetessé, a strófák alatt nem sikerül neki.

If I Had második rész a téma alapján. Csalódottság, bizonytalan körülmények (üres ígéretek, megvalósulatlan álmok, éhség, kilátástalan állások), amiből Shady szerint az erőszak vezethet ki (vagy a feszültséget le). Más szemszög: mindenki vágyik a kitörésre, de amikor sikerül, a pénz kifordítja magukból az embereket, cseppfolyóssá téve a gerinceket.

15 Just Don't Give a F**k (közr. Frogg)

A második újrafelhasznált dal. Frogg bevezetője az eltávozott ODB-t idézi elém. A zene megnyerő, végre egy épkézláb módon összetett alap.

Eminem agyhalottnak nyilvánítja magát és elindul mindenki ellen. A refrén alapján is megállapítható, hogy szerinte mindenki bekaphatja. (Párhuzamot vonhatnék Zolee 1997-es Ki a fasza gyerek? felvételével.) Később névsor: Pete Nice, MC Serch, Everlast, Vanilla Ice (talán mind fehérek?) és sajátos énkép.

16 Soap

Szappanopera-részlet.

17 As the World Turns

Szappanopera Shady-módra. Két történet, amire nem lehetne mondani, hogy megtörténik bárkivel, mert megtörténhet. Ismét szürreálissá fokozott eseményeket látunk. A témák maradtak ugyanazok, mint a korábbi szövegekben, felesleges lenne ismét felsorolni őket.

Azt is szinte felesleges ismételni, hogy nyers ütem, minimál-dallamal párosítva. Infantilis refrén (negatív értelemben véve a jelzőt). Erőtlen. Sótlan.

18 I'm Shady

Érdekes hatással felruházott dob. Ennyi az, ami megmaradt bennem a zenéről. És persze az elmaradhatatlan minimális dallam.

Énkép. A közönséggel való sajátos kapcsolat leírása: "I think I got a generation brainwashed" és "You gotta make em fear you 'fore you make em feel you / So everybody buy my shit or I'ma come and kill you..."

A személyes kapcsolat szokatlan képekben nyilvánul meg az újabb infantilis refrén során: Em ellát minket kábítószerrel, ha arra van szükségünk.

A második versszak ironikus kezdete után visszakeveredünk a megszokott Shady-világba: erőszak, emberrablás, gyerekek terrorizálása (bár pozitív céllal), zárásként zeneipar-kritika és személyes szennyes kiteregetése.

19 Bad Meets Evil (közr. Royce Da 5'9")

Vadnyugatot és kihalt várost idéző hangulat, két mesterlövész története. Irritálóan géphangú és egyszerű ütemmel. Csipetnyit javít a néha előbújó gitár.

Shady (Evil) nem létező személy, hanem az ütemek közül kiszabadult szellem, aki Royce (Bad) fejébe bújik. Utóbbi srác magabiztosan jelenti ki: "Two blind bandits panic, whose mental capacity holds / That of a globe on top of nine other planets..."

Em egy szokottan beteg strófában 27-szer rímel arra, hogy meets. Ügyes. Royce is, illetve csavaros gondolatokat közöl: "I'm Bad enough to commit suicide and survive long enough / To kill my soul after I'm dead..."

20 Still Don't Give a F**k

Üzenet annyi, hogy még mindig mindenki bekaphatja.

Esik. Csiszoltabb szélű, lekerekített zene szól, aztán lép be az üzenethez illően nyers ütem. Végre újabb épkézláb zene.

***

A finom tartalom a hurkában: My Name Is, '97 Bonnie & Clyde, Role Model, Rock Bottom, Just Don't Give a F**k, Still Don't Give a F**k

A még emészthető töltelék: Public Service Announcement, Guilty Conscience, If I Had, Bitch, Paul, Lounge, Ken Kaniff, Cum On everybody, Soap, I'm Shady, Bad Meets Evil

Azok a bizonyos levegőbuborékok, amik miatt megéri az árusnak: Brain Damage, My Fault, As the World Turns

A Shady-szövegek a negatív élményekre visszavezethető beteges lelkivilágból táplálkoznak, feszültséget szeretnének levezetni. Tiszteletlenek, nemcsak leképezik az agresszivitást a korábbi élmények felsorolásával, hanem maguk is tartalmazzák azt. De nem népszerűsítik.

Em üzenete (kiábrándultság, bizonytalanság) alkalmassá tette, hogy azonosuljanak vele a kiábrándult, bizonytalan jövőképű, kevéssé reményteli anyagi helyzetű fehér fiatalok.

Mivel ez az első valódi nagylemez, később bizonyosodik majd be, hogy Em ügyesen építi be a témák közé a média Eminem-képét. A sajtónak szüksége van botrányhősökre (is). Shady remek alapanyag ehhez. Az ellentmondásos reakciókat kiváltó szövegekből biztos médiajelenlét következik. A médiajelenlét megjelenik a szövegekben, önmagába visszatérő folyamat jön létre.

A zenék felelőse Dr. Dre, néhol Shadyvel közösen. Az NWA-korszakból való alapok sokkal közelebb állnak hozzám, ezekben nem érzem azt az átütő erőt. Ez itt eladható, semmi több. Néha sikerül finomságot összekutyulniuk, de legtöbbször összecsapottnak, sivárnak érződik az egész. Könnyedén leírható formulával dolgoznak, egy idő után unalmas. Sótlan.

Eminem csomagolása (a zene) tökéletesen megfelel a tömegízlésnek. Piaci árucikk. (Tudom, teljesen triviális dolgokról beszélek - de néha ezeket is ki kell mondani.) A dolog belseje, a szöveg a külsőhöz képest nyersebb - Eminem témafelvetései gyakran szembemennek a közvéleménnyel.

Eminem szubjektív ítéletem szerint ügyes MC és érdemes figyelni a mondanivalójára. Szövegközpontú. Paradoxon, hogy ehhez képest mindenki elmegy a szövegek mellett, talán azért, mert félnek szembenézni velük, vagy mert a zene tökéletesen alkalmas arra, hogy elvonja a figyelmet a tartalomról.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése