2009. október 28., szerda

Eminem - Marshall Mathers LP (2000)


(2005.09.01-jén írtam.)

Előkapartam a fiók (merevlemez) mélyéről a négy évvel ezelőtt, 2001-ben írt Eminem-szövegelemzésemet, mondván, talán érdemes lenne kiegészíteni a zenére vonatkozó megjegyzésekkel.

Második nagylemez, tökéletes besorolás az autópálya széléről, a felvezető sávról a fősodor sávjába. A korszakot jellemzi a rádióban rongyossá játszott kislemez egy popénekesnővel (Stan Didóval); számtalan jelölés és a homofób-vádak lenullázására duett a Grammy-díjkiosztón egy meleg pop-ikonnal, Elton Johnnal; pereskedés az anyával az előző lemezen szereplő, rossz hírnév keltésére alkalmas dalszövegek miatt; a feleség öngyilkossági kísérlete és válás a "'97 Bonnie & Clyde" és a "Kim" szerzemények miatt. Shady továbbra is megosztja a közönséget és a sajtót.

01 Public Service Announcement 2000

Újabb közérdekű közlemény. Bekaphatjuk.

02 Kill You

Játékos kedvű zene, szellősre hagyott dobokkal. Kevés dallammal. Ismerős recept.

MM először tudatja velünk, hogy rossz gyermekkora volt. Talán ebből az időből eredeztethető erősen szexuális és agresszív tartalmú szövegkörnyezete.

Rögtön az első strófában találkozhatunk kábítószerrel, nemiséggel, gyilkossággal, vérfertőzéssel. Illetve azzal: egyesek megtiltják Eminemnek azt, hogy ezekről rappeljen.

Megjelenik a hírnév is: "...we gave him the Rolling Stone cover?" és "I'm triple platinum", mondja Eminem. Azt állítja, ő találta fel az erőszakot. Vagy csak eljátssza ezt az erőszakos szerepet és rosszfiúnak akarja beállítani magát (ami divat), vagy tényleg beteges a lelkivilága.

Legvégül megtudjuk, hogy az egész csak vicc volt és imádja a hölgyeket.

03 Stan (közr. Dido)

Az előbbiek ismeretében némileg furcsa, hogy kellemes női hang (Dido) mondja a refrént és ő is kezdi a dalt. Ami meglehetősen rádióbarát, de nem gerinc nélkülien. Esik, beúszik Dido hangja, mmmmm... És dörög az ég, az egészre rátelepszik a hangulathoz illően borús gitár, basszusgitár és a Dre (és 45 King) kovácsolta egyszerű, de jó ütem. Ez így együtt libabőr...

A szöveg alapja az, hogy egy rajongó (Stan) leveleket ír Eminemnek, egyre türelmetlenebbül várva a választ. A szakaszok előrehaladtával egyre inkább érzékelhető a feszültség emelkedése: a jókívánságokat káromkodások váltják fel, majd egyértelmű harag. Stan végül 90 mérföld/órás sebességgel ittasan vezet és megkötözve a csomagtartóba rakta a barátnőjét. Tragikus véget érnek.

Mintegy ráadásként olvashatjuk Eminem elkésett válaszlevelét Stannek. A sztár sajnálja, nem ért rá levelet írni, érdeklődik Stan terhes barátnője iránt és azt tanácsolja rajongójának, hogy keressen fel egy lelki tanácsadót, mielőtt teljesen tönkremennek az idegei és a kapcsolata. A versszak végén esik le Eminemnek, hogy Stan halálának hírét látta a hírekben. "Damn!"

04 Paul (skit)

Mondana valamit, de aztán mégsem.

05 Who Knew

Előtérben a basszusgitár, nem túl bonyolult, de jó. Sűrűn záporozik az egyik ütem, a másik ritkás. A refrén rosszabbá bővül az egérként cincogó hangokkal, a kevesebb több volt.

Eminem nem sejtette előre, hogy ekkora hatást vált ki az emberekből. Talán erről szól? Vagy ezt akarja bemagyarázni.

Az első szakaszban bevallja, hogy agresszív a zenéje: "I don't do black music, I don't do white music / I make fight music...". Szól, ne vegyük komolyan: "Get aware, wake up, get a sense of humor..." és emellett a szülőkre hárítja a felelősséget, nem vállalja, hogy miatta ugrott ki Eric az ablakon.

Később is a felelősségről van szó: hibásak a határőrök, az akciófilmek, a szülők, akik zsebpénzt adtak a gyerekeknek, a srácok meg megvették Eminem lemezét és abból tanultak meg káromkodni. Eminem leköpi az amerikai álmot. Ha van ilyen egyáltalán.

06 Steve Berman (skit)

Elején Steve Berman jól elküldi anyjába Eminemet, mert "This album is less than nothing. I can't sell this f**king record." Naaaa, azért ezzel vitatkoznék. Egész jó lett, csak tele van agresszióval. Bár ma az a divat... Na, mindegy.

07 The Way I Am

Zongora, orgona akár, kondulás, sűrű ütem. alig észrevehető basszusgitár. Videoklip, zuhanással. Remix az ugyancsak zűrös(nek maszkírozott) Mansonnal. Libabőr!

Az első versszakot olvasva szinte kézzel fogható a feszültség. Ami Eminemben él, mivel születése óta átok van rajta, csak káromkodni tud, de legalább el lehet adni, és ezáltal csökken az idegesség. Eminem most már a népszerűség miatt feszült, mivel mindig kilesik a rajongók.

Refrén: Eminem az, amit mondanak róla. Ha nem az lenne, nem is lenne sehol. Nem játszanák a számait a rádiók, nem lenne az újságban.

A második szakasz remek társadalomkritika: a média azért foglalkozik Eminemmel, hogy legyen mivel eladni az újságot vagy egyebet. A srác olvassa a sok szart a bulvárban, elege van, pisztoly a suliban, aztán máris Manson vagy Eminem a hibás. És senki sem veti fel a szülők felelősségét.

Öngerjesztő dolog. Eminem mindezt kimondja, ezért megint foglalkozik vele a média. Ő meg unja az egészet. Van miről rappelnie, van mivel eladni a lemezt, hogy aztán foglalkozhasson vele a sajtó, amit megint leugathat... És így tovább.

08 The Real Slim Shady

Véleményem szerint ez töltelékszám, vagyis gyorsan összedobott valami, amit el lehet adni, nem pedig szokásos drogos vagy agresszív Eminem-szám. Tehát simán elmehet slágernek. El is ment. Egyetlen elem sincs a zneében, amire azt tudnám mondani, hogy tetszik. De tökéletesen rádióbarát. Lábnál doromboló cica módjára...

Ennek megfelelően népszerű szexelőkkel indítunk (Tommy + Pamela). Visszautalás a My name is...-re: ott mondott egy mondatot Dre, itt nem, mert halott és Shady pincéjében leledzik.

Eminem itt az idiótábbik, azaz a bohóc felét mutatja felénk, amit meg is lehet csókolni, ha már arra járunk: "My bum is on your lips, my bum is on your lips" / And if I'm lucky, you might just give it a little kiss..."

A refrén azt mondja, hogy bárki, aki utánozni akarja Eminemet, nyomába sem érhet.

Aztán MM porba tiporja a Grammy-díjat és azokat a kritikusokat, akik nem tudják megemészteni a mondanivalóját. Ja, ezenkívül a két szőke bulát (Britney + Christina Aguilera) is seggberúgja. És szembeszáll a döntő zenei csapással, azaz a fiú- és lánybandák jelenlétével a világon.

Eminem csak elkapja a mikrofont és beleköpköd, a kissrácok pedig kábítószerként zabálják a lemezeket. És a "Guess there's a Slim Shady in all of us" engem arra emlékeztet, hogy 2Packal kapcsolatban volt egy majdnem ugyanolyan mondat.

09 Remember Me? (közr. RBX, Sticky Fingaz)

Kezdettől (a flakonok zörgésétől) magával ragadott. Hangulata van, felüdülés a rádióbarátkozás után. Szikár ütem, szeretem az ilyet, ha közben nem semmitmondó. Ez nem az. Hangszórónál jobban szeretem, ha fülesben szól. Libabőr!

MM itt maga mellé veszi RBX és Sticky Fingaz urakat (utóbbi az Onyx tagja). Előbbi nevezett meglehetősen magabiztos, legalábbis ezt vettem ki a szövegéből: "I grab the mic (...) / without boundaries / which qualifies me for the term universal / Without no rehearsal..." Emellett agresszív, mivel úgy seggberúg, hogy szétesik a fejem: "I'll hit yo' ass like the train (...) / Hit you, watch your whole head split up..."

Utána ismerjük meg Sticky Fingaz lelkivilágát. Bemutatja rímelőtudományát, amennyiben szalagrímekkel dobálózik hat soron át, emellett ő is szilárd magabiztossággal rendelkezik: "we'll (...) drop blockbusters / 'Round the clock hustlers, you cannot touch us..." 2001-ben még zavart, hogy olyan érzésem volt, mintha köpködne beszéd közbe'. Azóta rájöttem, hogy az Onyxhoz ilyen hang és habitus illik.

Záró szakaszban visszatér MM ismerős hangja. Erősen káromkodik, de ezen nem lepődöm meg. Szegény hat percig sem bírja ki a bizonyos szó nélkül. Ő csak négy soron át nyomja a szalagrímet: "Sick sick dreams of picnic scenes, two kids, sixteen / with M-16's and ten clips each / And them shits reach through six kids each / And Slim gets blamed in Bill Clint's speech to fix these streets?"
Egy mondat erejéig Dr. Dre (a magyar tévékben Doktor Dre, nálam Dáktö' Dré) is beköszön.

10 I'm Back

Gyermeteg zene. Unott basszusgitár. Gyermekek a refrénben.

Itt azt is megtudjuk, hogy a legperverzebb elme Eminemé, és gyilkolja a rímeket. És visszatér a fizikai bántalmazással teli gyermekkor, utána szokatlan problémamegoldási módszer. A refrén nagyon egyszerű, nem is taglalom.

És öntömjénezés: Eminem "szenzációs" és "hihetetlen", legalábbis annak nyilvánítja magát. Ken Kaniff pedig persze pedofil. Mi más lehetne. Közben Eminem limóban ülve szívja fel az utcákat, nem teszi le Christopher Reeve lábát és "beteg világban élünk manapság".

Fiúbandák, illetve egy közülük, az N'Sync keményen megkapja, bele a pofájába. Páros lábbal. Közben Eminem tesója egyben a gyereke is, mert vérfertőz.

Vagy tényleg beteg a lelkivilága, vagy ezt állítja magáról, mert ezt lehet eladni. De milyen közönség az, amelyik erre harap?

11 Marshall Mathers

Szegény srác, nem érti, miért van az egész. Ő nem több hétköznapi fickónál. Sokat fordult a világa egy év alatt. Énekel, és tetszetősen teszi. Az ütem szellősebbre hagyott itt is, cinek bővítik és Eminemtől távol állóan érzékeny gitár. Ez jó.

Elég sokszínű versszakkal van dolgunk: halott rottweiler, 2Pac, Biggie, Cartman a South Parkból, Backstreet Boys, Ricky Martin, N'Sync, Britney, Vanilla Ice, New Kids on the Block, D-12. Az NKOTB-rész beszédritmusa a Lyte Funky Ones egyik 2001-es nyári dalára hajaz.

A második részben megtudjuk, hogy az underground közösség hirtelen már nem szereti Shadyt, mert azt mondják róla, nagy lett az arca. És ahogy jön a pénz, Eminemet annál több eddig nem létezett rokon ostromolja némi anyagi támogatásért: "All the sudden, I got 90 some cousins (Hey it's me!) / A half-brother and sister who never seen me / or even bothered to call me until they saw me on TV..."

12 Ken Kaniff (skit)

Társkereső, sajátos mondandóval...

13 Drug Ballad (közr. Dina Rae)

Shady állítása szerint szerelmes dal. Szerintem nem. Dina Rae hangja itt is szexis, de nem a szerelem jut róla eszembe, hanem az, hogy... Ez is klubokra szabott nóta, egész jó alappal. Lendületes, néhol zongorás, cines, egészen élettel teli a dob is.

Az első szakaszban ötsoros érdekes rímerdőt találunk, és a Bacardival vegyítik a Hennessyt. És erőszak: "You have the right to remain violent..." Aztán a végén az űrhajós Shady beszívja a füstöt és elmegy arra a csodás helyre, ahol virágok nőnek.

A refrén őszinte vallomás: a drogok fogva tartanak, és Shady balfácán. A második strófában keményedik a helyzet: Slim már harmadikban szipuzott, ma pedig már ott tart, hogy hat adag sem dobja fel igazán.

A harmadik rész arról is szól, milyen kellemetlen, ha üres az üveg és miatta üres az élet is: "That's the sound of a bottle when it's hollow / When you swallow it all wollow and drown in your sorrow..." Sebaj: mindenhol elérhető a fű és mivel fiatal vagy, van még időd megváltozni. Talán.

14 Amityville (közr. Bizarre)

Az agresszió ismét elszabadul. Keményen csattannak a dobok, Em dúdol. És beindul a bizarr parádé Bizarre-ral (a D-12-ből).

Ez az agyament szám a lemezen. Illetve aberrált. Helyesbítek: az egyik aberrált. Bár a címben szereplő amity nem ezt jelezné, de Shadytől ne várjunk el normális logikát. A szöveg alapján Amityville egy városnyi méretű Bolondokháza lehetne.

Eminem rövid beköszönésében erőszak, alkohol (gin és whiskey), ez táplálja a beteges szövegeket. És forduljunk Bizzyhez további felvilágosításért.

Bizarre tényleg bizarr. Ettől még Norman Bates arcáról is lefagyna a mosoly, azt hiszem. Tehát Bizzy azt állítja, hogy nem mindennapi családból származik (vérfertőzés, anyagyilkosság).

Shady elmondja, milyen kemény hely is Detroit, mert persze ezt a várost jelképezi Amityville, tele idiótákkal, gyilkosságokkal, oktalan erőszakkal: "We don't do drivebys, we park in front of houses and shoot / and when the police come we f*kin' shoot it out with them too! / That's the mentality here (here) that's the reality here (here) / Did I just hear somebody say they wanna challenge me here?? (huh?)" Elrettentő. De a végére biggyesztett gitározás nem.

15 Bitch Please II (közr. Dr. Dre, Nate Dogg, Snoop Dogg, Xzibit)

A befeszített izmok után lazulhatunk, Dre és Snoop beszélnek arról, hogy előbbi kétszer szarta le Detroitot. Bááncsa a fülemet ez a valami, amit Dre simplistic pimp shitnek nevez, felőlem lehetne az, de ez itt inkább simplictic LIMP shit. Hóttegyszerű zene... ennél azért többet várna el és érdemelne a fülem.

Aztán Dr. Dre kifejti: igaz, hogy a Slim által vonzott tömegek olyan kemények, mint a Crenshaw Boulevard csúcsforgalomban, DE amit ő (mármint Dre) és Snoop hoznak össze, az maga Crenshaw + Long Beach + South Central. Illetve az ottani feketék.

Azért a közvetlen erőszak is jelen: "I got a long uz', and I carry it all day / (Blaow!) Sometimes it's like a nightmare, just bein' Andre..." Nem sajnálom Dr. Drét, de ha ennyi pénzem lenne és én futtattam volna be Shadyt, nekem is nagy lenne az arcom.

Snoop részében nem látok komolyabb és összefüggő mondanivalót. Azért próbáljuk meg: Snoop nyakon vágja ezeket a feketéket, hogy rájöjjenek, kivel is van dolguk. Lóg a szórakozóhelyen Eminemmel, az öcsivel. Mondja magára, hogy a nyomorult Nyugati part királya.

Nate Dogg és Snoop párosa szavalja a refrént: Nate Dogg keményebb hangja három soron át káromkodik, míg Snoop könnyedebb hangja adja a negyedik sort.

Exzibité a legkeményebb, legérdesebb hang a dalban. Tartalom: hulla a garázsban, majd az esti hírekben; Exzibit inkább lelöveti magát, de nem fogják bilincsben elvinni; azt' az öv alá parancsolja vissza a ribancot, aki arrafelé ténykedik.

Slim Snoop bőrébe bújik pár sor erejéig, majd elröhögi magát. Bár nem több, mint a világ nyomorúságából megélő bűnöző, mindenki figyelmét felhívja a következőre: valahol mélyen ő is emberi lény és akkor is önmaga, amikor káromkodik a lemezen. Strófa végén orális kielégítésre szólít fel egy meleget, majd Snoop hangján balhéba keveredik egy szórakozóhelyen, de visszamegy és ennyi.

16 Kim

Újabb magánéleti dal. Hailey és Kim a téma. Ezek szerint utóbbi minden Shady-lemezen meg fog halni?

Gyerekjáték zenél. Nyers, agresszív ütem váltja le. Em ezúttal is egész jól adja a refrént, csak ne lenne ilyen tartalmú a dal... Shady magánélete nem tartozik rám.

17 Under the Influence (közr. D-12)

Infantilis halandzsa a refrénre, majd refrén. Szokásosan egyszerű alap.

Mellé a D-12 személyzete, Eminem, Swifty, Bizarre, Proof, Kuniva, Kon Artis egy-egy strófával. Mocskos szövegek, erőszak, fegyverek, kábítószer. Ilyenkor jut eszembe a Ludditák: "Kétszer-kétszer-kettő: / nekem nyolc, hogy ettő' / kezdődik nálad a gettó. / Bár inkább Dzsepettó meséje, / dettó úgy van megírva, nettó három szóval: UZI, STRICI, K***A." A refrént sem részletezném, úgyis arról szól, hogy bekaphatjuk. :)

18 Criminal

Orgona a háttérben. Majd határozott, de játékos zene. És még dallam is van benne. Jé. De jó.

Eminem búcsúzóul arról szövegel, hogy mind félreértjük, igazából nem gyilkol, csak beszél róla. Beszól a melegeknek. Is. A szüleinek is. A bankrablás is csak itt történt meg, nem valójában, jó, ha tudjuk.

***

Címlapsztori: Stan, Steve Berman, The Way I Am, Remember Me?, Marshall Mathers, Drug Ballad, Bitch Please II,

Mínuszos hír: Public Service Announcement 2000, Kill You, Paul, Who Knew, I'm Back, Under the Influence, Criminal

A szerk. nem vette észre, ezért véletlenül bekerült a cikkek közé: Ken Kaniff, The Real Slim Shady, Kim

Eminem fehér, de hiteles. Ebben különbözik Vanilla Ice-tól, Marky Marktól. Befogadta a többségében fekete közeg. Szűkebb területet vizsgálva megemlítendő az itt is helyet kapott D-12, a Dirty Dozen - Shady barátai 2001-ben jutottak el odáig, hogy nagylemezt adjanak ki (Devils Night). Dre felfedezte és patronálja Eminemet, Em népszerűsége alkalmat ad arra, hogy a csoport is ismert lehessen.

A szövegvilág nem sokat változott, maradt az erőszak, a tiszteletlenség, az agresszív mondanivaló. Csak a forrás lett más, illetve Kim és az anya mellé felsorakozott a sajtó is. Em tehetséges rapper maradt, ezt nem vonom kétségbe.

A zenék fejlődtek, már ha ez ember egyáltalán elvárhat bármiféle fejlődést a kommersz fertályon... Kezdek rájönni, hogy felesleges.

Az összkép határozottan jobb (bár nem egyértelműen pozitív), mint az eggyel korábbi lemeznél, de még mindig fenntartom magamnak a jogot, hogy ne csak Eminemet hallgassak (legyen más is: Dilated Peoples, Wu, Nas, KRS-One...) és ne ő jusson eszembe, ha azt hallom, hip-hop. :) Nem utálom Eminemet és senkit sem beszélnék le róla, csak jelzem: van mellette alternatíva, még ha nem is esik az ölünkbe, hanem utána kell menni.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése