(2005.09.18-án írtam.)
GyöreMix! a hiphop.hu-n A magyar hip-hop történelme címmel történeti áttekintő sorozatot indított, innen merítettem ihletet ahhoz, hogy válogatáslemezek bemutatásán keresztül visszatekintsek a magyar underground hip-hop korábbi állomásaira. A vizsgált anyagok sorában az első az 1997-es Fila Rap Jam.
Engedtessék meg nekem, hogy idézzek Gánóczi Gábor (Gánó) hiánypótló munkájából, a Rap című kötetből (megjelent szerzői kiadásban 2001-ben, Sátoraljaújhelyen), az Animal Cannibals duóját bemutató részból:
"Az album (az első A.C.-lemez, a Fehéren fekete, feketén fehér - a Szerk. megjegyzése) még alig futotta ki magát, amikor elterjed a híre, hogy az A.C.-s fiúk amatőr rapversenyt rendeznek majd Fila Rap Jam néven. Az 1996. december 19-én megrendezésre kerülő bulinak olyan sikere lett, hogy az ezt követő négy évben is sikerült megismételni, ezzel is kitörési, vagy legalábbis bemutatkozási lehetőséghez juttatva fiatal tehetségeket. Az első helyezetteknek lemezszerződés volt beígérve, így nem kis tétért folyt a küzdelem.
Az első Fila Rap Jam végeredménye:
1. Az Árral Szemben (Budapest)
2. Pair et Passe
3. Hemapopu (Gyulafirátót)
4. Firma (Budapest)
5. Mary Lou (később Mary Joint)
6. Ruthless Gangstars (később V.S.O.P.)
7. Frigid-Air-Family (Nagykanizsa)
8. Hasznos Holmik (Budapest)
9. Suhanc élet
10. Klikk (Szolnok)
A sikeres buli után egy lemez is kijön, amin néhány döntős kivételével szerepel mindenki, hozzájuk társul még néhány csapat, akik nem jutottak be az első tízbe, köztük a Rapscallions, melyben a később szólóban nyomuló Kicsi G is tagja volt. A lemez nem lett túlzottan sikeres."
01. Pair et passe - Juanita
Kongásan visszhangzó dob, rá második rétegként (némileg szintetikus) ütem, melléjük latinos fúvósok, néhol flamenco-gitár és szkreccs fűszerként - nem lenne rossz a koncepció, de Orishas- vagy Delinquent Habits-változatban jobb a hangzás. Vagy ott a Yerba Buenától a Guajira.
Szöveg: baleset, tömeg, közöttük latin hölgy. Vele vannak a gubancok, nehéz meghódítani. Van az úgy...
02. Hemapopu - Húzd meg!
A kezdő dob Cypresshez illene a nyersességével, de aztán stílusváltás, illetve -módosítás következik, Sub Bass könnyedén emészthető muzsikájává válik az egész. A rá jellemző szintis ütem lép be. És szkreccs mutatóba itt-ott. Nem sokat változott 1997 óta.
Szabolcs hangja könnyen azonosítható, ez pozitívum. A rímek egyszerűek, a popközönségnek megfelelnek. És hogy mit kellene meghúzni szerinte? Sört, kisfröccsöt, nőt, rudat...
03. Firma - Showhaizay
Ez a dal már a Magyar Rap Válogatás 1.-en is szerepelt, idézek abból a cikkből:
"A Firma megint (és azóta kezdek rájönni: mindig) jó zenét ad a szöveg mellé. Vagy alá. Könnyed, letisztult, jazzes hangzás. Kritika a magyar rap-élet irányában, a majmolás, a kevés eredeti megmozdulás miatt, főleg a mainstreammel szemben."
04. Mary Lou - Mocskos, erkölcstelen gazember
Élőzenekaros hatás, basszusgitárral (ami egész jól szól). A szövegben ismert gettó-közhelyek sorakoznak, kiegészülve nekrofil vonatkozással.
05. Ruthless Gangstars - Ruthless Gangstars
Újabb dal, ami a MRV1.-en is helyet kapott, ismét idézek:
"A hip-hop másik oldala (megj.: sok arca közül az egyik), a gettó is előfordul a lemezen. Ez nagyon tetszett, mert itt teljesen másképpen hat Papa Jo hangja és rap-stílusa, mint Mohamannél, a Da Flava Storyban. Itt is mintha egy elem ismétlődne a zenében. A refrén, ha nem is pesszimista, de mindenféleképpen illik a dal általánosságban realista világnézetéhez, mely nem hajlandó virágzó rózsaágyást látni Angyalföld helyén. Egy másik angyalföldi rapper, GDZ szövegeiből jelen az egy-nyolc-hét. Többször hallható a sor végén található szavak visszhangoztatása, ez egyediséget ad a Ruthlessnek. A refrénben a néni picit túl halk. Lehet, hogy direkt, akkor bocs."
2005-ös megjegyzés: azóta már erőltetettnek érzem Papa Jót és zavar, hogy nem tekint túl a szellemi gettó falain. A sorvégi szövegismétlés pedig oldschool rappereknél is előfordult már... A gettóhoz (és a pofonokhoz) méltóan csattanó ütemet a csipetnyi női hang hivatott kiegyenlíteni.
06. Frigid-Air-Family - Túlélés
Géphang konferál. Cypress-epigonnak hangzik a zene, de még annak is erőtlen, a témát és a szövegelés stílusát pedig mintha az Actiontől szedték volna el, a haver-lever rímpárt már Ganxsta Zolee is elkoptatta, kár volt újra felhasználni.
07. Hasznos Holmik - H.A.S.Z.N.O.S. H.O.L.M.I.K.
Egyedien paranoidra vett stílus, középhalk ütemmel és billentyűnyomogatással. Nem világbajnok a hangzás, de legalább nem középszerű. A refrén sem az: "Ez itt a H-H-A-A-S-S-Z-Z-N-N-O-O-S-S holmik..."
A rappelés erőteljesen kiesik a ritmusból, amikor Májkimen felporgeti a sebességet... Ezt leszámítva nem lenne rossz (vagy jó).
08. Suhanc Élet - Nyugati nyár
Megalázzátok a fülemet. Az a Hofi-mondás jut eszembe, hogy "előbb csöngess be anyádhoz, jóbarát..."
Bugyuta, harmadosztályúan szintetikus zene, ritmusérzék nélküli rappelés, bárgyú módon megfogalmazott közhelyekkel. Ha rapiskolát nyitnék, elsőként ezt mutatnám meg Ne így csináld! példaként.
De nem mérgelődöm, inkább nevetek az egészen. Bocs, srácok. Óvodások között érzem magam.
09. Klikk - Ismerd meg!
Srácok, gondolom (remélem), azóta rájöttetek, hogy gépekből is ki lehet hozni olyan zenét, amiről nem ordít, hogy gépekből származik... És azt is feltételezem, hogy később finomodott a Klikk tagjainak szövegstílusa, illetve biztosabb lett. Ez itt korai zsenge. Annak viszont nem rossz. Nem nevezném szemétnek.
10. H-Brotherz - Jön majd a következő
Mintha R&B-t szeretnének imitálni: van itt témaként szakítás, szinte jó női vokál, csalódott rapper, lassabb ütem dobból-cinből, dallam zongorából, basszusgitárból. Valamiért mintha mégsem állna össze épkézláb R&B-vé, de majdnem sikerül.
11. Rapscallions - Megműtöttem a kertészünket
Kicsi G innen indult. Hmm...
Macskazene után beállunk egyfajta ütemre, amiről ismét a Cypress ugrik be, ehhez társul az éles szintis hang. Beteg stílusú rap (még csiszolni kellett volna rajta - erőltetett a soráthajlás), a kertésszel megélt nézeteltérésekről és a szokatlan konfliktuskezelésről.
12. A.R.T. - Mondd minek
Újabb idézet a korábbi MRV1.-cikkből:
"Halk (2005-ös megjegyzés: és gépi) a zene, a sztori pedig egy antiszociális szenvedélybetegről szól. A refrén itt is pár szó ismétlése. Mintha Jézus nevét említenék később, a vége felé. Gettó és Jézus egy lemezen: ezt 97-ben hallottam először, GDZ: Jégre teszlek. (2005-ös megjegyzés: és ott van még Kanye West és a Jesus Walks.) Ilyen nóta is kell azért."
13. CrisStyle - CrisStyle
Megtorpanással szinesített ütemkezdet, alatta szinte jazzes zongora és pergő, MC-lány (némi fejhanggal, de jó), pozitív mondanivalóval az összefogásról és a hip-hop kultúráról...
14. Dupla Dinamit - Uh-Áh
Zongora és se nem lanyha, se nem nyers ütem. Mély hangú, hosszan kitartott női vokál a néhol bizonytalanul hangsúlyozó MC-k szövege mögött. Szakítás ismét. Megoldással együtt.
15. Abszurd - Álmok
Tetszetősen öblös ütem. Sajnos csak négy másodpercig. :( Helyette csilingelés, zúgás. Paranoid zene ez is, illetve zaklatott. Sajátos, feszültséggel telt rap, rémálmokról. Nem kiváló, de legalább nem középszerű.
***
Ismerd meg: Juanita, Showhaizay, CrisStyle, Uh-Áh, Álmok
Jön majd a következő: Húzd meg, Mocskos, erkölcstelen gazember, Ruthless gangstars, H.A.S.Z.N.O.S. H.O.L.M.I.K., Ismerd meg!, Jön majd a következő, Megműtöttem a kertészünket, Mondd, minek
Mondd, minek: Túlélés, Nyugati nyár
Vegyesfelvágott. Kordokumentum: ez volt 1996-97 környékén a magyar (underground) hip-hop. Sub Bass átigazolt a fősodorba, mert felfigyeltek rá a Kannibálok. A Firma már akkor is kiváló volt, mind hangzás, mind saját stílus, mind szövegek szempontjából. Az A.R.T., illetve ArtosCsaba azóta már veterán, rutinnal, de nem rutinból teszi a dolgát. Papa Jo mostanság mintha ismét mocorogni kezdene a VSOP-vel. A többiekről semmit sem tudok.
Rokonszenves, hogy a Kannibálok időről időre összegyűjtik (összegyűjtötték) az ún. tehetségeket és számadást készítenek (készítettek) a műfajról, akkor is jár nekik az elismerés, ha a zenéjük nem feltétlenül az én zeném. Úgyhogy üdvözlet...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése