2009. október 31., szombat

Fila Rap Jam 2 (1998)

(2005.09.18-án írtam.)

Második megálló. Gánó korábban idézett könyve nyomán az 1997-es döntősök névsora:

1. Fekete Vonat (Budapest)
2. Csiga
3. Billy Zone
4. Tupain (később Pain, Budapest)
5. Sub Bass Monster (Gyulafirátót)
6. A.R.T. (Budapest)
7. Firma
8. Abszurd (Szeged)
9. Nonsense (Budapest)
10. Age of D. (Balassagyarmat)

01. Csiga & Dee Jazz - Nyugodtan gurulunk

Beülünk a járműbe, gurulunk át az éjszakán, körülöttünk nők, mindenki látja. G-Funk következik, lágyan búgva. Ahogyan kell.

02. Billy Zone - Próba

Opera-paródia lehetne. De egy ilyen próbán inkább befognám a fülem. Ezzel hogyan értek el a harmadik helyig a döntőben?

03. Sub Bass Monster - Nincs nő, nincs sírás

Ezt írtam korábban a Félre az útból! lemezen megjelent dalról:

"Olyan, amilyennek egy bemutatkozó dalnak lennie kell: figyelemfelkeltő, érdekes. Az eredetihez ugyan semmi köze, de yo. "

04. A.R.T. - Ég a fű

Városi zajok. Az előző Rap Jam óta határozottan fejlődött az A.R.T., szkreccs, fúvósok, rendes ütem szerepelnek. Csaba és Pippo pozitív üzenetet hoznak, keresztény hip-hop tölti be az étert.

05. Firma - Van, aki forrón szereti

Egyben van. A testes ütem, a háttérben megbúvó jazzes dallamok, az MC-k, a rímek, a szkreccs. Minden.

06. Abszurd és Hasznos Holmik - Titanic '98 Remix

Zúg a tenger. Az elején pattog az ütem, űrhajóban érzem magam, nem a Titanicon. A jazzes fúvósok szerencsére kevésbé gépiessé teszik a zenét. A fiúk hozzák az elvárható szintet (de nem többet) és kifejezetten kellemes a női vokál... A hajó elsüllyedhetett, de ez a dal nem jut a sorsára.

07. Nonsense - A világ, amelyben élek

Dobpergés, csiling, szkreccs, újra itt vannak a képtelen képek. Gyorsra felpörgetett, aluljáróban koldulást idéző szintis zene. Javít rajta a sűrű ütem. A szöveg szinte semmiről sem szól, de rájövök, hogy valójában a világról. :)

08. Age Of D. - Hiéna-Bang

Színfolt. Basszusgitár és gitár, alt-rockosan. Sivatag, hiénák.

09. H-40 - Ki is a király?

Közelebb lépünk a hip-hophoz. Illedelmes, félkemény ütem szkreccsel, műanyag MC-ket támadó szövegek.

10. Nem Közölt Sáv (Funkrodeo) - Mija fontosss?

Hmm, hol is volt még ez az alap? ATCQ és a Luck of Lucien. Az jazz-rap, ezt az NKS-nótát nem nevezném annak. Határozott, lendületes, karcosabb, utcaközelibb, szétszkreccselt hip-hop, aminek feltétlenül jól áll a fúvós betét, de attól nem lesz jazz-rap. Önmeghatározás, eredetiségre biztatás. :)

11. Beez - Álmok cirkusza

Komorabb billentyűs muzsika, bal és jobb csatornára bontva itt-ott, jól puffanó dob. Álmok és valóság egybemosódik, illúziók, bizonytalanság környékez. És Cipollát nem úgy ejtjük, hé...

12. Stop In Da Name - Miért nem tudsz?

Tribe egykori csapata. Szokás szerint kritikus, ő is eredetiségre buzdít. A ritmus ül, a zene maga kevésbé. Lanyha, pánsípos világsláger-feldolgozásokra asszociálok róla.

13. Nat Force - Az én nőm

A debreceni Jossa korábbi csapata. Játékos, szkreccses zene, nem túl fantáziadús ütemmel, de a csajozós mondanivalóhoz nem is kell másmilyen.

14. Hátshow sor - Volt egyszer egy Vadnyugat

Gy.k.: innen származik MC Gőz. Ki is még... WherDJ és Croissant jut eszembe, de biztosan többen vannak (vagy voltak?).

Vadnyugati zenére sorakoznak fel a mesterlövészek a mikrofonokhoz. Visszafogott ütemre beszél rá a fentiek mellett (ha jól hallom) Suppah, Taione, nem rossz, de több is van bennük. Maradjunk annyiban, hogy a Maradjunk ennyiben sokkal jobbra sikeredett.

15. Klikk - Néha egyedül

Nyers, de gépies zene. Nyolcvanas évek rockját idézi a dob (ez nem pozitív/negatív értékítélet, hanem tény). Háromnegyed perc után - hála az égnek - stílusváltás. Gitáralapú, csalódott zene. Sokkal jobb, mint a kezdet. Szakítás előtti vagy utáni a hangulat, de motiváltabbak is lehetnének az MC-k.

16. Questworld - Lélekmentő

A lemez másik mélypontja a Próba mellett. Pedig egész szép, Enigmát idéző búgással kezd. Rátelepszik a szintis ütem. Erőtlenek a szövegek, srácok, a keserű téma nem jelenti azt, hogy unnotok is kell a szövegelést. Remélem, nem álltatok meg ezen a szinten, hanem folytattátok a keresés a stílusotok után.

17. Beszélő Jelen - Nyáron a strandon

Na... Sade jut eszembe az elejéről. Tetszetős basszusgitár, könnyed (de nem 10 dekás) zene, G-Funkos dallammal a háttérben. Nyár, hip-hop... Szinte bárgyúan egyszerű a refrén: "Nyáron a strandon marhajó, / a sox szexi bébi csábító, / csak a napozás és a lubickolás, / ilyenkor nem érdekel semmi más..." (sőt, a szöveg egésze is), ezért lesz csak közepes a dal.

18. Trogaz - Mindenhol jobb

A Dózis elődje. Fuvola, gitár? Kellemes. Nyugodt ütemre nyugodtan - figyelem! nem unottan - rappelő MC-k az atomvárosból, otthoni problémákkal.

***

Ki is a király?: Nyugodtan gurulunk, Nincs nő, nincs sírás, Ég a fű, Van, aki forrón szereti, Mija fontosss?, Volt egyszer egy Vadnyugat, Mindenhol jobb

Próba: Titanic '98 Remix, A világ, amelyben élek, Hiéna-Bang, Ki is a király?, Álmok cirkusza, Miért nem tudsz?, Az én nőm, Néha egyedül, Nyáron a strandon

Miért nem tudsz?: Próba, Lélekmentő

Vegyesfelvágott és kordokumentum ez is, szélesebb körkép: 15 helyett 18 dallal. Ismétlődő és új arcok egyaránt. A győztes Fekete Vonat befutott, aztán el Dopeman mellől. Sub Basstől ideje lenne egy harmadik nagylemeznek. Az A.R.T., a Firma, az NKS, a Hátshow Sor, a Nat Force, a Stop In Da Name vagy legalább egy-egy tagja még mindig aktív. A többiek mintha eltűntek volna, de lehet, hogy csak én vagyok tájékozatlan.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése