(2005.09.06-án írtam.)
Egy csipetnyivel több bennem az életkedv, és örülök, mert ismét magától értetődőnek érzem, hogy zenehallgatás közben írjak is arról, amit hallok. Hmmmm, mit is írjak...
1993 kedvező év volt a hip-hop tekintetében. Kár, hogy nem vettem észre. A kilencvenes évek urbánus fekete szinte észrevétlenül elment mellettem. 12 évesen nem is tudtam volna mit kezdeni KRS-One első szólólemezével vagy a Wu-dinasztiát elindító mesterművel.
Tíz évet kellett még érnem ahhoz, hogy felfigyeljek rájuk. Márai mondta, hogy néha tehetünk erőfeszítéseket, hogy bizonyos dolgok elérjenek hozzánk, de jobb nem elsietni. Néha bosszankodom, mennyire vak voltam egy évtizeddel ezelőtt, de rájövök: nem ok nélkül voltam vak, a zenei világképemnek is fokozatosan kellett fejlődnie ahhoz, hogy értékelni tudjam Nas, KRS-One, a Wu-család, az ATCQ és mások munkásságát.
Bevallom, csak 2003-ban fedeztem fel a Wut. Akkor még nem sejtettem :))))))), hogy ez a két betű egy egész univerzumot rejt... Annyira mellbevágott, magával ragadott az első lemez, hogy nekiálltam a fontosabb lemezek begyűjtésének és egy magyar nyelvű Wu-honlap létrehozásának. Találtam egy nem sokkal korábban indított oldalt, bekérdezkedtem társszerkesztőnek - köszönet érte Zeeh-nek és link: http://zeeh.fpn.hu. A linkkel megspórolnám a kilencfős Shaolin-különítmény életrajzának kifejtését - aki nem ismeri őket, annak ajánlom a Zeeh-honlap vonatkozó részlegét. Aki ismeri őket, annak úgysem tudnék újat mondani.
A már emlegetett fontosabb lemezekről jut eszembe: 2004 májusában kiváncsiságból összeírtam a Wu-közeli lemezek listáját. Nagyjából 90-re tehető az 1993 és 2004 között kiadott albumok száma. A Wu ipar a zeneiparon belül.
Rátérve erre az első lemezre: számomra megkérdőjelezhetetlenül mérföldkő a hip-hopban. 12 dal, mellébeszélés és töltelék nélkül. Bele-az-arcodba ütemek, borotvaéles szövegek. A nyers zene felüdülést hozott a langyos állóvízbe, az életerős, szókimondó szövegek mindenkit leültettek.
RZA zenei zsenialitása mellé kilenc MC (gy.k.: RZA, GZA, ODB, Method Man, Raekwon, Ghostface Killah, Masta Killa, U-God, Inspectah Deck) ugyanilyen számú saját stílussal. Első hallgatásra talán Ol' Dirty Bastard (nyugodjon békében) sajátságos hangzása tűnik fel: tökéletesen őrült. Vagy ott van Method Man csábítóan nyers hangja.
A lemez félrevezetően rövidnek tűnhet a 12 tétellel, de ne hidd. Ez itt valamivel kevesebb mint egy óra tömény szöveg és zene, üresjárat és töltelék nélkül.
01 Bring Da Ruckus
Megjegyzendő, hogy a Wu-Tang védjegyének számítanak a kung-fus filmekből kiollózott hangminták. Itt rögvest meg is figyelhetünk egy ilyesfajta előfordulást.
Ezzel kezdődik az egész, megkóstolhatjuk a Wu-Tang stílusát. Ghostface ("Ghostface, catch the blast of a hype verse..."), Rae, INS és GZA erőteljes szövege alá csettintésekből és szikár ütemekből áll össze a zene. Sötét hangulatú zongoraütések. A háttérben néha hátborzongató búgás.
Komplett és állandó libabőr. "Check it, my method on the microphone's bangin' / Wu-Tang slang'll leave your headpiece hangin'..."
02 Shame on a Nigga
Verekedés hangjai. Szkreccs is akad, a néha feltűnő zongora, a nyers ütem mellett. A refénben fúvósok, jól hallom?
És ODB zseniális őrülete, "Ol' Dirty Bastard, live and uncut! / Styles unbreakable, shatterproof..." és "Yo...! I come with that ol' loco / Style from my vocal / Couldn't peep it with a pair of bi-focals..."
A System of a Down közreműködésével ebből a dalból keményen zúzós remix készült, ajánlom. :)
03 Clan In Da Front
RZA bevezetője, névsorolvasás, rohamra készülnek a gyilkos darazsak. Utána zaklatott zongora mászik a pimaszul magabiztos, karcos ütemre. RZA nagyon jól tudja, hogyan kell egyedi, nyers, monoton, de nem unalmas hangzást alkotni az összetevőkből.
A refrén és az egész dal szövege GZA dolga, jól teljesíti a feladatot. "The Wu is comin' thru, the outcome is critical / F**kin' wit my style, is sort of like a miracle..." és "I don't give a god damn, on the shows you did / How many rhymes you got, or who knows you kid? / Cuz I don't know ya therefore show me what you know / I come sharp as a blade and I cut you slow..."
04 Wu-Tang: 7th Chamber
Az első, szorosabb értelemben közjátéknak vehető részlet. Nem hiszem, hogy ennél többször lehetne egy mondatban szerepeltetni azt a négybetűs angol szót. :)
Azt hiszem, más nem merne ilyen zenével előmerészkedni és kezdem érteni, miért robbant ekkorát a lemez '93-ban. Erre senki sem számíthatott. Az a fajta dob jön, amit szeretek és ami tökéletesen jellemző a kilencvenes évek keményebb hip-hopjára. Ehhez jön később a szokott zongora.
Raekwon ajánl egy megfejtést, minek a rövidítése lehetne a Wu-Tang: We Usually Take All Niggaz Garments.
A szereplők minden tagja csillog, de azt hiszem, Method Man viszi el a fődíjat: "I be that insane nigga from the psycho ward / I'm on the trigger, plus I got the Wu-Tang sword / So how you figure that you can even fuck with mine? / Hey, yo, RZA! Hit me with that shit one time!"
INS strófája alatt is a libabőr kerülget: "Armed and geared cause I just broke out the prison / Charged by the system - for murdering the rhythm! / Now, lo and behold, another deadly episode / Bound to catch another fuckin charge when I explode..."
És majdnem elfelejtettem ODB agymenését... "Are you, uh, ah, uh / Are you a warrior? Killer? Slicin' shit like a samurai / The Ol' Dirty Bastard wunderbar..."
05 Can It Be All So Simple
Esni kezd. Visszatekintünk. Ez itt a ballada. De ne gondoljunk gyenge ütemekre, csak a megszokottnál egy hajszállal visszafogottabbra. Pár percnyi lassításra. Nem hinnéd, de a gyengéd női vokál sem lóg ki a Wu-hangzásból.
Raekwon a gyerekkorról és az utcáról nyilatkozik - azt meg kell vallani, amatőrül hangzanak a lövések, a refrénben felváltva jönnek Ghostface-szel, a második strófánál utóbbi veszi át a mikrofont, keserű jelenről szólva.
Lauryn Hill Ex-factor dalában visszaköszön ez az alap.
A dal végéhez illesztve közjáték, Mr. Meth mutatja be a csapatot.
06 Da Mystery of Chessboxin'
Újabb kung-fus betét. Minimál dob, paranoid billentyűs ütem. Ismerős formula, és ismét működik. Háttérben "ooh-aah".
U-God joggal állítja, hogy "Raw I'ma give it to ya, with no trivia / Raw like cocaine straight from Bolivia / My hip-hop will rock and shock the nation / like the Emancipation Proclamation...", INS helybenhagylak-szöveggel jön, Raekwon békéről és konfliktusokról nyilatkozik.
A refrén szövegét Method Man hadarja el. Már kezdődik ODB lökött vokálja, és szkreccs vegyül az elegybe.
Eszemeeeeent szövegek ODB-től - "Niggaz be comin' to the hip-hop store / Comin' to buy grocery from me / Tryin' to be a hip-hop MC / The law, in order to enter the Wu-Tang / You must bring the Ol' Dirty Bastard type slang..."
Ghostface és Masta Killa az élet sötétebbik oldalát idézi, és nekem annyi is elég a lelkesedéshez, hogy elhangzik: "Master of the Mantis Rapture comin' at cha..." Szerintem remekül rímel egymásra a rapture és az, hogy at cha. Bár ez magában nem ütne, kell hozzá Masta Killa energiája. A közlő személye hitelesíti a közlést - sokadszorra mondom.
07 Wu-Tang Clan Ain't Nuthing Ta F' Wit
Csettintések adják a ritmust, dallamos búgás, keményen csattanó ütem.
RZA vezeti elő a tigris-stílust és első strófa. "Me fear no-one, oh no, here come / The Wu-Tang shogun, killer to the eardrum!" INS öntömjénez, de nem ok nélkül, aztán refrén RZA szövegével: illik vigyázni a Wu-Tang Clannel.
Meth: "I'm rubber, niggaz is like glue / Whatever you say rubs off me sticks to you...", újabb RZA-refrén, és zárás ugyancsak tőle.
08 C.R.E.A.M.
Rövidítés: Cash Rules Everything Around Me. Erősebbre vett zongora, lassabbra hagyott ütem. Kellemes.
Raekwon és Meth bevezetnek a pénz vezérelte környezetbe, majd Rae gyerekkort, bűnt, kábítószert, fegyvert emleget és hogy ez rossz út volt. A refrénben Meth a bevezetőben megismert sorokat mondja vissza, INS ugyancsak a múltba visz: 15 évesen börtön, a depresszió előli menekvés miatt fű, és azt mondja, jó lenne, ha hallgatnának rá a kallódó fiatalok, mert ő az élő példa arra: ez nem járható út.
09 Method Man
Mr. Meth szólószáma, erőszakos képekkel zsúfolt bevezetővel. GZA névsorolvasást tart, és kihagyja Masta Killa nevét. Jön a váratlanul játékos és vagány ütem a zongorával, együtténeklésre ösztönző sorokkal - M-E-T-H-O-D Man, M-E-T-H-O-D Man... :)
Nem tudok mit mondani, csak idézni: "The poetry's in motion coast to coast and / Rub it on your skin like lotion / What's the commotion, oh my lord / Another corn chopped by the Wu-Tang sword..."
A szünet ismét közösségi éneklésre buzdít, és második szakasznál járunk. "Not an average Joe with an average flow / Doin' average things with average hoes..."
10 Protect Ya Neck
Az első kislemez. Ha nem vigyázol, a Wu-stílus lefejez. Telefonhívás az elején. És kung-fus hangrészlet. Megszokottan, elvárhatóan piszkos Wu-ütem. Háttérben néhol borzongató búgás. Ez is stimmel. Néhol zongora színez.
Masta Killa kivételével mindannyian bedobtak a közösbe egy-egy strófát (bár U-God csak 4 sorral szerepel). Néhány sor tőlük: INS - "Deep in the dark with the art to rip charts apart...", Rae - "The way I make the crowd go wild, sit back relax won't smile / Rae got it goin on pal, call me the rap assassinator / Rhymes rugged and built like Schwarzenegger...", Meth - "Niggaz off because I'm hot like sauce...", ODB - "Shame on you when you stepped through to / The Ol' Dirty Bastard straight from the Brooklyn Zoo...", Ghostface - "I love gats, if rap was a gun, you wouldn't bust back...", RZA - "Crazy flamboyant for the rap enjoyment / My clan increase like black unemployment...", GZA üzen a Cold Chillin' kiadónak - "That's what ya get when ya misuse what I invent / Your empire falls and ya lose every cent."
Harc hangjai és a figyelmeztetés hangzanak el a végén.
11 Tearz (After the Laughter)
A feszült párbeszéd után női vokált tartalmazó hangminta kezd, ez képezi a refrént is. És a Wu-szokásnak megfelelő feszes ütem jön, némi dallammal.
Közeli felvétel az életről, két történeten keresztül: RZA hogyan vesztette el az öccsét, Ghostface barátja hogyan szerzett HIV-fertőzést.
12 Wu-Tang: 7th Chamber - Part II
Szinte egyezik az előző résszel, a különbség a Clan In Da Frontból ideillesztett GZA-bevezető és a még súlyosabb, karcosabb ütem.
***
Vigyázz a nyakadra, a stílus elmetszi: Bring Da Ruckus, Shame on a Nigga, Clan in da Front, Wu-Tang: 7th Chamber (mindkét változat), Can It All Be So Simple, C.R.E.A.M., Method Man
A nevetés mellé néhány könny vegyül: Da Mystery of Chessboxin', Wu-Tang Clan Ain't Nuthing To F' Wit, Tearz, Protect Ya Neck
Szégyen a feketékre nézve: ---
A Wu nem való mindenkinek. Csavart fül és ízlés kell hozzá. Nem a tömeg fülére szabott muzsika ez - a milliónyi eladott lemez ellenére sem. Tavaly nyáron egy kertipartin sikerült bekönyörögnöm a lejátszóba az Enter the Wu-Tang: 36 Chambers-t, de a Shame on a Nigga és a Can It Be All So Simple elhangzása után engedtem a rajtam kívül jelenlévő 20 fő erőteljes unszolásának (- Nem akartok valami zenét betenni, fiúk?) és nem erőltettem tovább.
Persze, jöhetsz azzal, hogy monoton az ütem és egyszerű, de érdemes messzebb nézni ennél és észrevenni, hogy ez a zene több rétegből áll. Engem folyamatosan libabőrrel lát el, de nem téríteni akarok, nem akarok senkit rábeszélni a Wu-világ megismerésére. Ez az ütem van annyira nyers, hogy háborúba is lehetne menni vele. Raekwon is kimondja ezt a Wu-Tang: 7th Chamberben: "Raw sound, we going to war right now..."
Ez itt korai, de nem zsenge. Már a kezdettől kiválóak voltak...
Üdvözletemet küldöm a Wu-Tang magyarországi nagykövete, AZA felé. (Azt hiszem, visszautasítaná azt a titulust, ami elsőként a nyelvemre tolakodott: a Wu-Tang magyarországi helytartója, úgyhogy maradjunk a nagykövetnél.) És most irány a Wacuum-honlap. Nyomás!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése