2009. október 31., szombat

ArtosCsaba - Az MC dolga EP (2005)

(2005.09.22-én írtam.)

Mély levegő. Nem nyavalyog. Megembereli magát. És ír. Ha már a munka nem érdekel, legalább a hobbi lekössön. Tüssz - elnézést, megfázós vagyok.

Mi az MC dolga? "Az MC dolga: soha ne hagyja abba" - mondta MC Gőz. ArtosCs. nem hagyja abba - sőt, régóta teszi a dolgát.

Mi a bolond dolga? Hogy mosolyogjon mindig. Hogy ne látsszon rajta, ami a szívét nyomja. Nem könnyű bolondnak lenni, igaz. De néha ez az egyetlen megoldás. Amikor már nagyon feszít az egész, az ember perverz módon nevetni kezd az egészen, kineveti magát, a saját nyomorúságát és máris jobb - vagy mégsem? Az a baj, hogy nem tudok nevetni, ez komolyabb annál. Már az idiótaságom sem ment meg. Önmagam elől. "Hiába nevetek, fanyar a vigyor íze" - © Fankadeli

Hova meneküljön önmaga elől a bolond? Logikus, hogy egy tündérhez. De a bolond akkor is csak bolond marad, nem tud egy tündér fejével gondolkodni. És ezt a világot nem tündérekre és bolondokra szabták.

A bolondlét nem mentség, hanem állapot, ahogyan a Mega Sound System szerint "a deszkázás egy életforma".

Hova meneküljön önmaga elől a bolond? Logikus, hogy a zenéhez. Mert ez a bolond a tündérek mellett a zene bolondja is. De elég a személyeskedésből. Mély levegő. Nem nyavalyog. Megembereli magát. És ír.

ArtosCs. a Salátának májusban adott interjúban elmondta, hogy a visszajelzések szerint a második EP "egyrészt A penge élénhez képest érzelemdúsabb, komolyabb anyag lett, másrészt a 2001-es A.R.T. albummal összehasonlítva - ami egy lazább, dzsesszesebb, befogadhatóbb lemez volt - a szólódolgaim eleve sokkal nehezebben emészthetőek, keményebbek."

Meglátjuk.

01 Az MC dolga

Az MC dolga, hogy mondja, mondja, mondja... Dallamra, ami jól csilingel, de emellett letisztult (tapasztalt?) ütem párosul hozzá.

És amíg a többség álmodik, Csé bizony mondja a magáét. Késztetés van benne, hogy ne tartsa magában a gondolatait, a rappelés a közvetítőcsatorna. Mindenben talál valami figyelemre érdemeset: "a szikár talajban is ásványra lel, a mélyből hozza a friss vizet fel..." (Megj.: nem vagyok értelmező szótár, de talán szikes talajra gondolhatott.) Gőz és Bankos tűnik még fel a refrénben egy mondat, illetve pár szó erejéig.

02 Ész a tettben

Billentyűk huncutkodnak, a zene másik felén egyszerűre beállított ütem szól, visszafogott az összesség. Mintha Csé tudná, hogy a zene kulissza, és a díszletek között játszódó darab a lényeg (itt: a szöveg).

"A kezdet nehéz, közbeszól a sors, / a pozitívat nézd, az élet gyors / Én is haladok a sodrással szemben / Figyelek, ész van a tettben..."

Csé a kor és a város elől a zenéhez fordul, zenei alapok után kutat (akár azt is mondhatnánk: diggin' in the crates) és rapra fordítja a kimondanivalót.

03 Betű a szóból

Presser A fiú dalából származik a hangminta, mármint a vokál és gondolom, a musicalérzetű dallam is (amit jól bővít ki az ArtosCsé-ütem). Néha hajlamos vagyok elfeledni, hogy Presser az LGT és a saját lemezei mellett musicalszerző is...

Emberi gondok, Cs. mindent megtesz, hogy megoldja őket, kiadja magából a feszültséget. (Ő rappel, én írok. Az alkotás adekvát feszültséglevezetési forma, már mondtam.) Betűket és szavakat tesz le elénk az asztalra.

Aktivitásra szólít fel, de csak ha komolyan gondoljuk a dolgot, : "Rappelj, de csak akkor, ha van rá okod, / szövegelj, ha van rá adottságod..." Az MC-k a valóságot képezik le, a róla alkotott benyomásokat foglalják rímekbe ("értelmezed, ami körülötted megy"), ha nem így tesznek, egy idő után úgyis kitűnik a hiteltelenség.

04 Hatást gyakorlok

A megszokott tiszta ütem jön (hangulatot teremtően áramló dallammal) - RZA ütemeit azért szeretem, mert piszkosak, ezt azért, mert tiszta.

"A lejárt lemezeket remixelem, tisztelem" - egybevág azzal, ami a fent hivatkozott Saláta-interjúban hangzott el Csétől: "Engem ez a sampleres hip-hop dolog hoz igazából lázba..."

A refrén a Betű a szóból során említett impressziókat hozza szóba újra: "Jár a szám, jár a kezem, / ez nekem való, magamat edzem, / Az impressziókat feldolgozom, / Hatást gyakorlok, nap mint nap fokozom.."

05 Tettre készen

A vonósoktól és billentyűktől valamivel komorabb lett a dallam, vagy nem is - inkább felnőttesebb.

Csé elégedetlen, nem néz szépen. Öntudatos: irányítja a sorsát. Nem hagyja magát visszatartani. A korábbiaknál valamivel militaristábbak lettek a szövegek.

***

Hatást gyakorol: Az MC dolga, Ész a tettben, Betű a szóból, Hatást gyakorlok

Betű a többi között: Tettre készen

Eltévedt a lakótelepi útvesztőben: ---

Csé egyenletes lemezt hozott össze, ami tartja a saját maga által felállított szintet. Egyrészt jó, mert bizonyíték arra, amit eddig is tudhattál: ArtosCsé nem fog összecsapott terméket nyújtani, másrészt negatívum, hogy különlegességet sem találunk a halmazban.

Ezzel nem leszólni akarom a produkciót, mert közben tisztában vagyok azzal is, hogy az évtizedes tapasztalatot felhalmozott Csaba nem fog virtuózkodni, kísérletekbe fogni, a világot sem akarja megváltani, hanem megtalálta a saját hangját, stílusát és annak megfelelően alkot (nem utánoz). Hogy ez az ArtosCsé-hang, -stílus tetszetős-e, azt mindenki maga döntse el. Nekem tetszik. Mert érett.

Csé hisz. De nem szájbarág, nem térít. Ha nem tudnád, hogy az A.R.T. (és valamennyire Csé) keresztény hip-hop, talán fel sem tűnne. Viszont ez a státusz megmagyarázza vagy igazolja a pozitív, életigenlő mondanivalót. A hangmintákkal tarkított hip-hop érdekli és jól válogat. Tiszteleg Presser előtt - ez számomra műveltséget jelez.

Minden jót kívánok a többiekhez, Csaba. Felesleges lenne azt mondanom, hogy maradj önmagad, mert úgyis tudod, hogy ez az egyetlen értelmes út.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése