2009. október 31., szombat

ArtosCsaba - A penge élén EP (2003)

(2005.09.20-án írtam.)

ArtosCsaba veterán: 1991 óta, komolyabban 1994 óta rappel, azóta volt a pozitív töltést, keresztény mentalitást képviselő A.R.T. (Agapé Rap Team) tagja. A 2004-es februári Raplife szerint Csaba eddigi lemezei: 1994: ctrl+alt+del, 1998: Art poetica, 2001: Gondolkodom, tehát vagyok, 2003: Hangforrás EP, szólóban 2003: A penge élén EP, 2005: Az MC dolga EP.

Eredmények az A.R.T.-tal: a Fila Rap Jam versenyeken 1996. 11.hely, 1997. 6. hely, 1998. 4. hely, 1999. 2. hely. Szereplés a 2001-es Intersong Underground Hip-hop Válogatott lemezen.

ArtosCsaba magánélete nem tartozik ránk, de összefonódik a zenei pályafutással, ezért röviden ki kell térnünk rá. A kilencvenes évek elején kiégett: ivászat, nemtörődömség jellemezte az életét. A megoldást egy keresztény gyülekezetben találta meg. Azóta hisz, rendbejött. A gyülekezeten belül jött létre az A.R.T. és innen származik a pozitív töltés, keresztény mentalitás.

2003-ban még megjelent egy letölthető A.R.T.-lemez, de azóta a duó szünetelteti a közös tevékenységet. Pippo elfoglalt, ezért átmenetileg háttérbe vonult, de egy dal erejéig feltűnik az első ArtosCsaba-szólón, az ARTstílus dalban.

01 Ötlet többlet

Csilingelés kellemesen, mögötte dallammal, nyugodt és határozott, középtempós dobbal-cinnel. Refrénben leheletnyi fúvós betét, visszafogottan. Szinte jazzes. Szinte.

ArtosCs. erre szövegel. Nyugodtan, precízen. Tizenvalahány éves tapasztalattal logikus, hogy semmit nem fog elsietni: "Nem fejjel a falnak, ki van találva / Nem lövöldözünk bele a vakvilágba...". Más talán monotonnak érezheti a szövegstílust, nekik Gurut sem ajánlanám (Gang Starr és Jazzmatazz). És hogy miről beszél? Az alkotásról, ahogyan az ötletek megvalósulnak, sorokba állnak össze, és magasabbra szállunk. A művészet (esetünkben a zene) kiszakíthat a valóságból.

02 Rímekbe szabva

Az alap harap, de mégsem feszült. Maradt a magabiztos ütem, nyugodt hang lengi körbe. A refrén alatt még egy effekttel dúsul a sorok végén.

És ott van még a "sorok között a téma, rímekbe szabva, / zenébe csomagolva, megalkotva...", Csaba a mondanivalóját lefordítja hip-hopra. Egyszerűen, mármint sallangok nélkül. Letisztultan. Egyenesen. És a téma is az egyenes beszéd, hogy itt nincsen cukormáz.

03 Egyenes beszéd (közr. Bankos és Nospa, azaz Nos'chezarre)

Felesleges lenne az ATV hasonló című műsorára asszociálni (akkor miért is hoztam fel, tehető fel a kérdés), ez más.

A tempó azonos, a zene változó, elektromos hatás és laza ütem. Ismét szinte jazzbe fordulunk a refrénben, a fúvós betétnek köszönhetően.

Az egyenes beszéd ArtosCsabánál annyit jelent, hogy "nem tartom a számat, ezért tartanak számon, / itt mindig találok magamnak helyet, / az egyenes mehet a mellébeszélés helyett...", mert az a legrövidebb út két pont között. Bankos is továbbviszi az őszinteség népszerűsítését, "az igazság kiderül, amiről álmodunk már rég, / a látszat kipukkan, akár egy édes szappanbuborék...", még akkor is, ha mindig lesz, aki félre akar vezetni. Nospa szerint sem érdemes hazudozni, mert "hamarabb kapod a dá-dát, mint ahogy elkapnád a náthát..." és a (Nem Közölt) Sávnál nincsen kamu. (Megj.: elkaptam a náthát...)

04 Kitárul a világ

Dallamokhoz térünk vissza és visszafogott ütemekhez, basszusgitárral. És kitárul a világ, mert ArtosCs. vezet.

Nem tudhatom, mások mit látnak beléjük, de engem a képek a kamaszkorba visznek vissza, amikor rosszban voltam a családdal (azt hiszem, ezen mindenki átesik). Most jövök rá: jobban kellett volna igyekeznem, hogy észrevegyem az értéket abban, amit szürkeségnek hittem (és amiről Cs. beszél: égető családi tűzhely, elrejt az álarc, bemutatás a világnak, bizonytalanság, útkeresés).

05 Hazai pálya (közr. Ryzo, MC Gőz)

Ryzo a Raptorzból és Gőz (a korábbi HS-tag) effektek közepette érkeznek. Otthon érzik magukat a bólogatásra ösztönzően hangsúlyos ütem és a körülötte keringő behatárolhatatlan zene társaságában. Világos, hogy számukra a színpad nem kínpad, hanem hazai pálya. A refrénben a korábban is szerepelt fúvós betét tűnik fel, a második refrénben gitár csatlakozik mellé.

06 Régi csibészek (közr. Jossa, MC Gyurma)

A debreceni Jossa is régi csibész, a második Rap Jam-lemezen már ott volt az akkori bandájával (Nat Force). Gyurma? Nem rémlik. Majdnem Interfunk-gyorsasággal rappel.

Ezúttal vonósok és alkalmanként billentyűk adják a muzsikát az ütem mellé.

07 ARTstílus (közr. Pippo)

Játékos kalandozás a hangerővel, fegyelmezett ütem, Pippo vendégszereplése. Emlegeti azt a bibliai mondatot, amit ArtosCs. is szóba hozott a Saláta-interjúban: "a csontjaimban a tűz olthatatlan..."

Milyen is azt A.R.T.-stílus? Más utat választ, mint a House of Pain vagy a Cypress: "ne ugrálj állandóan a fájdalom házában, / és lehet, hogy nem vagy már bolond az agyban / a G a buszon garázsmenetet jelent, / nem gettót és nem is gengsztert..."

08 A penge élén

Filmzenés érzésem van a dallamtól, az ütem ott van, de nem vonja el a figyelmet a szövegekről. Egy-egy pillanatra zongora hallik a refrénben. A végén egy kis szkreccs is belefér.

Csaba a penge élén mászkálva játszik a stílussal, de bedobja a ziccert. Mert van biztos háttere: "maradt Isten, az elveim, a hitem, / a családi egységből nem engedtem, / ez hat - minden héten, / nekem nem nyolc, hogy mi van a beaten..."

***

Ki van találva: Ötlet többlet, Rímekbe szabva, Egyenes beszéd, Kitárul a világ, Régi csibészek, A penge élén

Majdnem tartja a mértéket: ARTstílus, Hazai pálya

Kipukkan, mint egy szappanbuborék: ---

Csaba mondta egy interjúban (Saláta), hogy "Engem ez a sampleres hip-hop dolog hoz igazából lázba, nem érzem annak szükségét, hogy a jelenlegi monotonabb textúrát fellazítsam bármilyen instrumentummal, bár nyitott vagyok mindenre."

A zene lehet monoton, de nem érződik unalmasnak. Az ütem is származhat hangmintákból, PC-ről, de ez elsikkad, nem hangsúlyos az összképben. Csaba elég tapasztalt ahhoz, hogy tudja, hogyan kell jól megszólaltatni a dobot és elkerülni az amatőr hangzást.

Szövegstílusa nyugodt, a rímeket sem bonyolítja túl, nem botlik meg a hangsúlyozásban sem. Ügyesen rögtönöz, a Millenárison megrendezett freestyle-versenyen (2005.07.15.) volt alkalmam meghallgatni a produkcióját (Tanny D. lett a győztes, ugyancsak humanista szövegekkel).


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése