2009. október 31., szombat

Fila Rap Jam 3-4 (2000)

(2005.09.19-én írtam.)

Gánó szerint (korábban idézett mű, lásd az előző FRJ-lemezeket) a harmadik és negyedik verseny végeredménye a következő:

1998.
1. Trogaz (a későbbi Dózis - Paks)
2. Funkrodeo (korábban NKS - Budapest)
3. Halászlé Reggel (Budapest)
4. A.R.T. (Budapest)
5. Firma (Budapest)
6. Doowachalike (Marcali)
7. Rapsterz
8. Ext-End (Eger)
9. Lord Brékó (Budapest)
10. Bőgő Machine (Budapest)

1999.

1. R.O.D. (Baja)
2. A.R.T. (Budapest)
3. Wolfie (Pécs)
4. Dózis (korábban Trogaz - Paks)
5. Kicsi G.
6. + közönségdíj: Hátshow Sor (Budapest)
7. Tomi
8. Nonsense
9. Stop In Da Name (Tribe korábbi csapata)
10. Launda (Budapest)

***

01. Trogaz: Pofon a műfajnak

Az 1998-as győztes srácok élnek az atomváros nyújtotta hasonlatokkal. És kritikával is, az amerikai mintákat másoló MC-k miatt. Határozottak, jól fogalmaznak. Basszgitár lenne ez a dörmögés, ami jól passzol a dobhoz?

02. Funkrodeo: Az idő urai

A galaktikát átszeli. Az első osztályú, hazai. Épkézláb az ütem, nem tudok rá megfelelőbb szót. Amit hallasz, lüktet, a fúvóssal. Nem Interfunk-módra, de lendületesen mondják a valót. A tér és idő peremén állva. Hmm, lassan 10 éve uralják az utóbbit...

03. A.R.T.: Kimondva szól

Hetvenes évek funkjába illő billentyűs bolondozás. Itt is dörmög a basszusgitár. És jópofa az ütem is. Az A.R.T. nem erőlködik. Kimondják, ami bennük van, nem rágódnak rajta. Minket is szeretnének rábírni erre.

04. Halászlé Reggel: Én akarok lenni…

Basszusgitár, billentyűk, dobok, élőzenekar, pánsíp? Megfelelő, de az MC-k nem nőnek fel az egyébként rokonszenvesen behatárolhatatlan zenéhez. Túl sok az összetevő a halászlében ahhoz, hogy finom lehessen.

05. Firma: A nyolcadik

A hét főbűnös és a nyolcadik szokatlan muzsikára szövegelnek rá, elektromos zongora? Könnyed ütem, utat enged az MC-k mondanivalójának. Ha jól dekódoltam, Rapa büszke, Zenk haragos, Faktor buja, Azur fösvény, Nospa falánk, Bankos irigy, Ponza lusta.

06. Doowachalike: Hadd pörögjön

Effektekhez fordulás. Egyszerű, bulizene lendülettel, hangosan. Feltörni akaró és túlságosan igyekvő MC-k a strófákban (néha botladoznak), vastag hangú énekesnő a refrénben.

07. Faces: Feeling

Hangulatos zene, közel a dallamossághoz, énekbetétekkel. Az angol rappelés csiszolnivaló, bár ha az ember limóban ül, nem kell kidolgozott rappel előállnia ahhoz, hogy hódítson. Elegendő a hiperkönnyű téma.

08. Ext-End: Ne menj!

Szomorkodás, zongora, eső. Női vokál a szkreccs felvezette refrénben, basszusgitár hátul, dob elöl. És a bűnözéstől távol tartani akaró szövegek.

09. Brékó: Megastar

Funkys-diszkós táncdal-hangulat a hetvenesekből. Brékó öntömjénez (még jó, hogy a végén csörög a vekker és felébred). A veterán-státuszt elismerem.

10. Doobedoo: Qkoricapattogtató

Zongoraalapú, fúvós, basszusgitáros könnyed zene. Apa a dobozt és a benne foglalt rejtélyt bontja ki pár percben. Infantilis. A Kannibálok jobban megoldották volna ezt a dalt.

11. R.O.D.: A siker, amit kapunk

Az 1999-es győztes banda dala kellemes női vokált, szkreccset, jópofa ütemet sűrít egybe. A téma önmeghatározás, bemutatkozás, a videóból tömeg és közterület rémlik...

12. Wolfie: Diszkó

Wolfie a Raplife-ban (2004/4.) olvasható Night Child-interjúban azt nyilatkozta, hogy ezzel a nótával keltette fel Fanka figyelmét, aztán jött a közreműködés a Minden kincsemen, később a Night Child-tagság (de úgy tudom, a Punnany Massif - Wolfie és Rendben Man - azóta kivált onnan).

Jópofizó diszkózene. Idézet a magyar diszkókorszakból. A történet is zenés-táncos szórakozóhelyen játszódik. A refrén igencsak kellemetes, de miért angol? (Hadd "magyarkodjak" egy kicsit. :D) Az eszperentézés ügyes, és a szkreccs is!

13. Dózis: ÜtemRAPságban

Odavágós ütem (ők úgy mondják, döngölős alap), basszusgitár, szkreccs, komolyzenei háttér, MC-k az atomvárosból, az ütem rabságában. Tényleg feltöltötte őket Paks.

14. Hátshow Sor: Maradjunk ennyiben!

Gy.k.: innen származik MC Gőz. Aluljáróban, lakásban forgatott videóra emlékszem. Visszhangos, tompított dallam a billentyűk és dobok környékéről, szkreccsel szabdalt refrén.

Nem akadályoznám őket semmiben, csak bólogatok elismerően...

15. Nonsense Kampani: Premier

Belopakodik. A szintetikusan hangzó zene és a magukat dinamikusnak képzelő MC-k a mélyből.

16. Tribe: Ismerszengem

RATM-módra smirgliszerű a gitár, érkezik a dabasi egyszemélyes hadsereg. Sajátos elképzelése van a hip-hopról, elektronikát és meghatározhatatlan hatásokat gyűjt össze. Kritikus... Megjelent a 2000-es Dimenziók lemezen, ezt írtam a dalról:

"Gitárpengetés, majd afféle hardcore-kezdés. Megfelelő helyeken leheletnyi szkreccs. A zene profi, csak a refrén alatt rosszabb valamivel. A szöveg lényege az, hogy Tribe változtatott az elavult hip-hop-zenén, de underground módon, mert nem akarja eladni magát. A populáris zenét a megalkuvással azonosítja. Kis hal, de igazi jellem."

17. Launda: Péntek éjszaka

Hm, Zolee visszakérhetné a szövegelési stílust (és a témát)... A zenéről pedig annyit, hogy egyedül a gitár fog meg belőle.

Legyen beiglis az értékelés. Mmmm, rengeteg mák (vagy dió) töltelékként, amit jelzésértékű tészta ölel körbe: Pofon a műfajnak, Az idő urai, Kimondva szól, A nyolcadik, Ne menj!, A siker, amit kapunk, Diszkó, ÜtemRAPságban, Maradjunk ennyiben!, Ismerszengem

Kevesebb töltelék és hajszálnyi repedések a tésztán, de emészthető: Én akarok lenni..., Hadd pörögjön, Feeling, Megastar, Qkoricapattogtató

A beigli vége, ahol már csak tészta van: Premier, Péntek éjszaka

Hmm, mik történtek azóta a Fila Rap Jam 3-4 szereplőivel? A Firma és az NKS idén, a 2005. szeptember 3-án megrendezett Offline Sport Games zenei programjában is feltűnt (és ötcsillagosnak szánt lemezt emlegettek), az A.R.T.-ból ArtosCsé videoklipje most került fel a Saláta honlapjára, a Doowachalike-kal ott vesztettem el a fonalat, hogy megjelent egy DWL: 1998-2002 című válogatáslemezük és Fakír szólóanyaggal készülget. Brékó egyszerűen volt, van és lesz, az R.O.D. az első hellyel nyert egy kislemezt és egy videoklipet, azóta Ryzo a Raptorz tagja lett. A pécsi Wolfie a Punnany Massif feleként működik, a HSFam a Night Child legénységéhez tartozik, Tribe-bal a 2005/1-es Raplife-ban új lemeze, az Ultrahang megjelenéséről beszélgetett Gravy.

A többiekről (Trogaz/Dózis, Halászlé Reggel, Faces, Ext-End, Doobedoo, Nonsense, Launda) nincsen információm. Benézek a hiphop.hu fórumán a régi arcok sorsát kiveséző témába, hátha...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése